Pod koniec grudnia zaprezentowaliśmy pierwszą część naszego podsumowania za rok 2019 (tutaj). Czas na drugą wersję, w której chcieliśmy się przyjrzeć bliżej wydarzeniom, które dotyczyły całej branży bukmacherskiej w Polsce. Jeszcze nie zostały opublikowane raporty finansowe za poprzedni rok. Jednak szacunki Stowarzyszenia „Graj Legalnie”, mówiące o blisko 30% wzroście obrotu w branży, wskazują, że polski rynek rozwija się dynamicznie i co rusz są podejmowane nowe akcje ku rozwojowi tej gałęzi gospodarki.
Co znajdziesz w artykule?
Komunikat branży bukmacherskiej
Podsumowanie zaczniemy od kilku punktów z oświadczenia Stowarzyszenia „Graj Legalnie”, które działa na rzecz likwidacji szarej strefy i rozwoju polskiego, legalnego sektora branży bukmacherskiej:
- 6,7 mld zł – to kwota obrotu jaką legalni bukmacherzy wygenerowali za 2019 rok. Jest to wzrost o niemal 29% w stosunku do roku poprzedniego (5,2 mld zł). To są szacunki Stowarzyszenia, natomiast oficjalne dane z Ministerstwa Finansów zostaną ogłoszone w połowie roku. W ramach ciekawostki przychody z hazardu (czyli kasyna, gry liczbowe, automaty, bukmacherka) w 2009 roku wyniosły, rekordowe jak do tej pory w historii, 20 mld zł. Natomiast w 2018 roku wyniosły one 14,8 mld złotych (link), a ile będzie w tym roku dowiemy się za kilka miesięcy.
- 800 mln zł – to kwota jaka ma wpłynąć do budżetu państwa z tytułu podatków od gier. Choć jak oblicza Stowarzyszenie, ta kwota mogłaby być wyższa o 1,1 mld złotych, gdyby tylko w Polsce w pełni wykonywano w pełni obowiązujące prawo.
- 60% rynku polskiego bukmacherskiego to wciąż szara strefa.
- udział legalnych firm bukmacherskich w polskim rynku to:
- Stowarzyszenie zgłosiło 1830 adresów na czarną listę MF (link), z czego tylko 527 zostało w nich umieszczonych. A sam proces wpisania strony trwa nawet do 7 miesięcy. Aktualny stan stron na liście: 8630 adresów (ostatnia aktualizacja: 2020-01-31).
Postulaty Stowarzyszenia „Graj Legalnie”:
- W Polsce powinien powstać specjalny urząd, który odpowiadałby za regulację i nadzór rynku na wzór takich rozwiązań jakie są np. w Wielkiej Brytanii (Gambling Commission) czy na Malcie (Malta Gaming Authority).
- Rejestr Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą, powinien być efektywniej i częściej aktualizowany, by móc skutecznie egzekwować blokowanie nielegalnych witryn.
- Weryfikacja aktualnej formy opodatkowania zakładów wzajemnych. Przypomnijmy, w Polsce firmy bukmacherskie płacą 12% podatek od obrotu.
Co się wydarzyło w branży bukmacherskiej w ciągu 2019 roku?
Mijający rok w branży bukmacherskiej, to czas wielu zmian. To czas, w którym nastąpiło wiele przetasowań na polskim rynku, nowych graczy oraz także nowości w ofertach. O tym co się działo u poszczególnych firm, pisaliśmy w naszym podsumowaniu bukmacherskim 2019. Teraz zajmiemy się tymi wydarzeniami, które w sposób szczególny dotyczyły polskiej branży bukmacherskiej.
- Branżowy serwis Interplay.pl w ciągu ostatnich 12 miesięcy zainicjował kilka projektów dotyczących polskiego rynku hazardowego:
- Pierwsza edycja rankingu 40 najbardziej wpływowych osób w branży hazardowej. Na liście znalazło się 14 osób powiązanych z legalną bukmacherką w Polsce (link).
- Po raz pierwszy zostały przyznane nagrody Polish Gaming Aces czyli Nagrody Biznesu Rozrywkowego (link).
- Pierwszy ranking kanałów bukmacherskich na YouTube (link).
- Ranking aplikacji mobilnych bukmacherów działających na polskim rynku (link).
- Największe wygrane u bukmacherów w 2019 roku to: 3,960 mln zł (Fortuna, 9 kuponów) (link), 1,25 mln zł (STS, 14 kuponów) (link), 1,168 mln zł (Fortuna, 2 kupony);
Kto gra grubo wygrać musi – 4 kupony jednego gracza w sumie oskubał @eFortunapl na 2 401 617 – Gratulujemy nerwów i wiedzy połączonej z odrobiną szczęścia. pic.twitter.com/mX4aV40HHh
— Konrad Komarczuk (@KomarczukK) May 7, 2019
- Skandal na gali Fame MMA, który zakończył się specjalnym oświadczeniem ze strony sponsora gali – LV BET, oraz rozliczeniem kuponów postawionych na faworyta walki Kasjusza jako zwrot (link).
- Nowe licencje z MF dla: BESTBET (online, punkty naziemne), Superbet (online);
- Nowi gracze na rynku: BETFAN (start kwiecień), Traf – Zakłady Wzajemne (start lipiec), Betclic (start lipiec), eWinner (start wrzesień), Noblebet (start wrzesień);
- Ministerstwo Finansów poinformowało, że aktualnie (grudzień 2019) dwa podmioty (polski i zagraniczny) starają się o licencję na zakłady wzajemne online (link);
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kwietniu rozpoczął śledztwo w sprawie pobierania przez Polski Związek Piłki Nożnej od bukmacherów opłaty w wysokości 0.5% (od całkowitych przychodów brutto) za możliwość wykorzystania wyników sportowych. W tym roku ta kwota może się sięgnąć nawet 34 mln złotych (link);
- W maju agencja marketingu online (if.pl) opublikowała raport – Bukmacherzy w Wyszukiwarkach. Jest to pierwszy tego typu raport na temat działań bukmacherów w płaszczyźnie działań SEO. Pod lupą znalazły się takie firmy bukmacherskie jak: Fortuna, STS, Totolotek, LV BET, forBET, ETOTO (link).
Raport o bukmacherach w wyszukiwarkach już gotowy do pobrania! Zapraszamy na: https://t.co/D5FMFzah3J#bukmacherzy #raport #seo #pozycjonowanie #wyszukiwarki
— IF.PL (@IFPL2) May 6, 2019
- W listopadzie odbyła się kolejna edycja akcji „Tydzień Odpowiedzialnej Gry” (link);
- Wydatki bukmacherów, w ramach sponsoringu sportowego, urosły o 25% do kwoty 40 mln zł rocznie (link).
Zasięgi bukmacherów w Social Media
Aby dopełnić horyzontu stanu bukmacherów w Polsce, sprawdziliśmy popularność poszczególnych bumacherów w Polsce w mediach społecznościowych. Na pierwszym miejscu w rankingu popularności bukmacherów w Polsce znajduje się STS, który także posiada największy udział pod względem udziałów w polskim rynku bukmacherskim. Drugie miejsce to nr 1 w naszym rankingu bukmacherskim – Fortuna. A podium zamyka ETOTO, dzięki największej liczbie subskrybentów i najpopularniejszym kanale na YT w branży bukmacherskiej.
- Legalni bukmacherzy w social media | 2020
Zestawienie popularności bukmacherów w mediach społecznościowych | stan na 31.01.2020
Bukmacher | YouTube | Suma | |||
---|---|---|---|---|---|
STS | 170 116 | 13 466 | 9 234 | 1 220 | 194 036 |
Fortuna | 69 203 | 9 220 | 2 739 | 46 900 | 128 062 |
eTOTO | 6 894 | 6 405 | 1 383 | 62 300 | 76 982 |
LV BET | 26 507 | 3 743 | 15 500 | 23 300 | 69 050 |
forBET | 28 711 | 3 264 | 1 294 | 9 260 | 42 529 |
TOTALbet | 24 542 | 1 471 | 1 174 | 8 870 | 36 057 |
Totolotek | 10 625 | 5 102 | 1 435 | 2 640 | 19 802 |
Betfan | 5 018 | 571 | 1 312 | 67 | 6 968 |
Betclic | n/d | 1 434 | - | 2 530 | 3 964 |
Milenium | 2 035 | 869 | 171 | 27 | 3 102 |
NobleBet | 2 095 | 473 | 147 | 4 | 2 719 |
eWinner | 1 001 | 373 | - | 48 | 1 422 |
PZBUK | - | 428 | - | 45 | 473 |
*Uwagi redakcyjne:
– w naszym zestawieniu profil Betclic na Facebooku, nie został ujęty, gdyż jest on kierowany globalnie. Natomiast w naszym zestawieniu ujęliśmy pozostałe profile społecznościowe bukmachera, które są kierowane do klienta z Polski. Natomiast włączając w zestawienie profil na Facebooku, to francuski potentat bukmacherski byłby na 1. miejscu z liczbą 215 562 osób, które lubią ten profil.
– na pierwszym wykresie uzwględniliśmy łączną sumę dla profili ogólnych i e-sportowych na Facebooku i Twitterze (LV BET, TOTALbet, STS).
– PZBuk (brak profili na Facebooku, Instagramie), Betclic (brak dedykowanego profilu dla Polaków na Facebook), eWinner (brak profilu na Instagram)
Co nas czeka w nadchodzącym 2020 roku? Prognozy na ten rok
Obecny rok to czas dużych wydarzeń sportowych jak XXXII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Japonii czy też Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które dla bukmacherów oznaczają czas wzmożonej pracy. A dla typerów szansę na oferty specjalne z okazji tych wydarzeń sportowych. Jednocześnie to pierwszy taki rok, gdzie na legalnym rynku będziemy mieli co najmniej 15 firm bukmacherskich oferujących zakłady wzajemne przez internet (działające serwisy online) i 9 posiadających punkty stacjonarne. A te liczby mogę się tylko zwiększyć w tym roku.
W związku z tymi eventami i coraz większym zagęszczeniem polskiego rynku bukmacherskiego, poprosiliśmy reprezentantów firm bukmacherskich o kilka słów komentarza dotyczących podsumowania branży i szans jakie widzą w tym roku.
BETCLIC
Jak oceniacie rok 2019 dla branży bukmacherskiej i co może przynieść
nam kolejny rok?
– Trudno o jednoznaczne podsumowanie. Z jednej strony na pewno odczucia są pozytywne, bo zgodnie z prognozami wartość rynku wzrosła, rynek dynamicznie się rozwija, Polacy coraz chętniej korzystają z usług firm oferujących zakłady wzajemne. Jednocześnie nie był to dla branży łatwy rok, bo rywalizacja jest coraz większa, trudniej jest znaleźć sobie odpowiednie miejsce do zagospodarowania. Na pewno można wysnuć jeden wniosek – zaostrzająca się konkurencja ma pozytywne oddziaływanie i wpływa na rozwój poszczególnych brandów na wielu płaszczyznach. Kolejny rok na pewno będzie ważny ze względu na dwie globalne imprezy – piłkarskie Mistrzostwa Europy oraz Igrzyska Olimpijskie. To będzie kolejna okazja by walczyć o względy Klienta i odnotować lepsze wyniki finansowe.
Co może pomóc w szybszym rozwoju branży bukmacherskiej?
– Nie będę oryginalny, pewnie powtórzę to, co słyszy się od wielu przedstawicieli środowiska. Bardziej korzystne uwarunkowania prawne, czy niższe podatki znacznie ułatwiłyby funkcjonowanie. Pod względem marketingowym pomocne byłoby złagodzenie regulacji dotyczących reklamy. Ale trzeba podkreślić, że w tym względzie sytuacja w ostatnich latach i tak uległa znacznej poprawie.
W jaki sposób przygotowujecie się do Euro? Czym zaskoczycie klientów?
– Mamy ambitne plany, jednocześnie na pewno mierzymy siły na zamiary. Znamy rynek i chcemy rozwijać się na nim krok po kroku. Już w tej chwili praca wre. Z pewnością przygotujemy szereg atrakcyjnych promocji, zbudujemy możliwie najlepszą ofertę. Na pewno Klienci mają na co czekać – nie zawiedziemy ich.
– Bartłomiej Płoskonka, Country Manager Betclic
BETFAN
„Na Euro 2020 oczywiście szykujemy coś specjalnego, ale na razie nie chcemy nic zdradzać, żeby nie podpowiadać konkurencji.”
– Jakub Świsłowski, Dyrektor Marketingu w BETFAN
ETOTO
„W 2019 roku na rynku pojawiło się wiele nowych podmiotów bukmacherskich, a także zezwolenia na prowadzenie działalności w Polsce dostało kilka podmiotów zagranicznych, funkcjonujących w kraju przed nowelizacją ustawy hazardowej. Pokazuje to, że rynek jest dynamiczny i zmusza wszystkich do ciągłego rozwoju oferty, produktów oraz strony. Takie środowisko daje graczom dużą możliwość wyboru i maksymalizację przyjemności płynącej z gry.”
„Przewidujemy, że rok 2020 będzie niezwykle istotny dla branży bukmacherskiej i jej partnerów. Nowe podmioty, rozwój sieci partnerów i duże wydarzenie (EURO 2020) spowoduje, że będzie to owocny rok dla działów finansowych, ale też pełen pracy i nowych wyzwań dla szefów marketingu u bukmacherów. Social media zapłoną w okresie turnieju!”
– Karol Radzikowski, Digital Performance Manager ETOTO
FORBET
„Oczywiście cały czas należy podkreślić, że branża bukmacherska w Polsce działa w skrajnie niekorzystnych warunkach, chodzi przede wszystkim o system opodatkowania oraz wciąż bardzo dużą szarą strefę. Chcielibyśmy skuteczniejszego zwalczania nielegalnych w Polsce operatorów, chociaż zdajemy sobie sprawę, że tak naprawdę jedynym skutecznym środkiem na walkę z szarą strefą jest zmiana systemu opodatkowania na podatek GGR, który funkcjonuje w wielu krajach Unii Europejskiej.”
„Nie chciałbym zdradzać szczegółów co planujemy na przyszły rok, ale wiadomo, że EURO i Igrzyska Olimpijskie to będzie dla nas bardzo ważny czas. Na pewno zintensyfikujemy działania reklamowe, a gracze mogą oczekiwać kolejnych, ciekawych promocji. To co mogę już zdradzić, że w 2020 roku będziemy mieli do rozdania jeszcze więcej wyjazdów do Rio i Tokio.”
– Paweł Majewski, dyrektor ds. Marketingu forBET
FORTUNA
„Rok 2020 będzie także czasem wielu nowości i usprawnień w Fortunie, ale obecnie nie możemy zdradzić za wiele szczegółów, zrobimy to na pewno w pierwszych miesiącach nowego roku.”
– Leszek Haba, Head of Marketing
TOTALBET
„…Cała branża również nie spała. Konkurencja była wyjątkowo aktywna w sponsoringu i podpisywaniu umów z brand ambasadorami. Pojawiło się kilku nowych graczy. Widać, że każdy czyni już jakieś kroki przed kolejnym rokiem, który będzie stał pod znakiem EURO 2020 oraz Igrzysk Olimpijskich.”
„Można spodziewać się wielu ciekawych akcji, a TOTALbet postara się nie odstawać i już poczyniliśmy w tym kierunku stosowne kroki (…) Na 2020 rok planowanych jest kilka nowości, ale o szczegółach nie chcę mówić. Rozmawiamy też z potencjalnymi partnerami, mamy swoje plany na pokazanie się szerzej.”
– Adrian Furmańczyk, Dyrektor ds. Marketingu
TOTOLOTEK
„W 2020 roku czeka nas ciężka praca nad ulepszaniem nowego produktu, a także edukacja klientów na jego temat. Oczywiście pomocne powinno być w tym wypadku zainteresowanie Mistrzostwami Europy w piłce nożnej (…)”
– Mariusz Rzeczkowski, Dyrektor ds. Marketingu Totolotek S.A.
Mamy już początek lutego 2020 roku. Pomimo, że minął dopiero nieco ponad miesiąc od zakończenia ubiegłego roku, to już widać nowości na rynku bukmacherskim: MR BET otrzymał licencję, Łukasz Podolski został ambasadorem Totolotka, a Marcin Gortat eWinnera… A co będzie dalej? Zacieramy ręcę z niecierpliwością na to co bukmacherzy mają w swoich planach na ten rok. Może z okazji 2020 roku dobijemy do 20 bukmacherów online?
Źródło: źródła własne, komunikaty prasowe, interplay