Facebook – największa platforma społecznościowa na świecie to doskonałe miejsce do pokazania swojej marki. Z ogromnych możliwości strony chętnie korzystają firmy bukmacherskie, które dzięki social media chcą docierać do szerokiego grona odbiorców. W tym artykule poszukujemy odpowiedzi na pytanie: Jak im idzie? No więc, jak bukmacherzy radzą sobie z robieniem marketingu na Facebooku? Kto najbardziej angażuje swoich fanów?
Co znajdziesz w artykule?
Korzyści dla legalnych bukmacherów z Facebooka
Słowem wstępu, mimo kilku większych lub mniejszych potknięć, pozycja Facebooka na marketingowej arenie pozostaje niepodważalna. Na platformie cały czas przybywa aktywnych użytkowników. W grudniu 2019 liczba aktywnych użytkowników (MAU) na całym świecie sięgnęła ponad 2,5 mld! To jest wzrost o 8% w stosunku rocznym. Aby taką liczbę użytkowników obsłużyć Facebook zatrudnia 44 492 pracowników (stan na 31. grudzień 2019) – to jest wzrost o ponad 1/4 w stosunku do roku 2018. Ale to nie wszystko! Czy wiedzieliście, że w ciągu 1 minuty średnio na FB pojawia się 510 tys. postów, 293 tysiące statusów zostaje zaktualizowanych a 136 tys. nowych zdjęć pojawia się na portalu (źródło)? I nic, póki co, nie zapowiada, żeby pozycja na rynku FB mogła się zmienić w najbliższych latach. Wręcz przeciwnie. Ekspansja potentata z Doliny Krzemowej sprawia, że Facebook jest wszechobecny, a użytkownik prędzej, czy później i tak trafi do jednej z aplikacji należących do firmy.
Korzyści płynące z posiadania firmowego profilu dostrzegają również działy marketingu zakładów bukmacherskich. W ich przypadku, prowadzenie komunikacji na Facebooku potrzebne jest do realizacji kilku celów. Najważniejszy z nich to budowanie społeczności fanów, którzy chętnie korzystają lub w przyszłości skorzystają z oferty danego bukmachera. Do realizacji tego zadania, bukmacherzy tworzą grupy, wydarzenia, a przede wszystkim udostępniają angażujące posty.
Obecność w mediach społecznościowych, to również szansa na nawiązanie bliższego kontaktu z graczami. Bukmacherzy umożliwiają swoim odbiorcom napisanie wiadomości, a w wielu przypadkach nawet do tego zachęcają.
Dodatkowo, koszty dotarcia do odbiorców na Facebooku są cały czas niższe od prowadzenia działań w Google. Bukmacherzy chcący reklamować się w wyszukiwarce muszą być przygotowani na wiele obostrzeń i zakazów. Przy dobrze zaplanowanej i zrealizowanej strategii komunikacji w social media, mogą docierać do szerokiego grona odbiorców przy niewielkim zaangażowaniu środków.
Bukmacherzy na Facebooku | Ranking
O tym, jak skutecznie (lub nieskutecznie) radzą sobie zakłady bukmacherskie na Facebooku mówi umieszczone poniżej tabela. Zebrane są w niej szczegółowe informacje dotyczące każdego profilu. Jednocześnie analizie poddaliśmy tylko profile bukmacherów, którzy znajdują się w rankingu na stronie najlepsibukmacherzy.pl.
W zależności od tego jakie kryterium weźmiemy za kluczowe przy ustalaniu rankingu, wyniki mogą się różnić, o czym już za chwilę.
Przedmiotem badania jest nie tylko liczba fanów oraz aktywność na Facebook (ilość postów), ale przede wszystkim aktywność użytkowników danego profilu. Ich poziom zaangażowania najlepiej obrazuje wskaźniki SII (Social Interaction Index). Do jego określenia pod uwagę brane są posty, komentarze, reakcje, i udostępnienia na stronie. SII pozwala bezpośrednio porównywać strony o różnej wielkości.
Ważnym kryterium oceny jest również wskaźnik ER (Engagement Rate). Ilustruje on, jak bardzo angażujące są treści publikowane na stronie. Wartość liczona jest na podstawie stosunku liczby interakcji pod postem (reakcje, komentarze, udostępnienia) do liczby fanów w dniu publikacji treści.
W obu wskaźnikach im jest on większy tym lepiej świadczy o tym jak dany profil jest zarządzany.
Licencjonowani bukmacherzy na Facebooku | Statystyki
Bukmacher | Od kiedy na FB? | Ilość postów (01.2020) | Liczba polubień (stan na 01.02.2020) | SII | ER |
---|---|---|---|---|---|
STS facebook.com/StarTypSport | 2010.06.16 | 165 | 165956 | 36.055 | 0.331 |
eTOTO facebook.com/etotopl/ | 2018.07.13 | 219 | 6893 | 44.512 | 4.328 |
LV BET facebook.com/LVBETPL/ | 2016.08.06 | 151 | 25392 | 19.277 | 0.662 |
Fortuna facebook.com/eFortunaPL/ | 2012.05.16 | 83 | 69207 | 51.838 | 0.691 |
Totolotek facebook.com/TotolotekPL/ | 2016.08.09 | 46 | 10623 | 3.062 | 0.196 |
TOTALbet facebook.com/totalbetpl/ | 2017.11.23 | 84 | 25615 | 80.793 | 3.368 |
forBET facebook.com/forBETBukmacher/ | 2014.04.17 | 226 | 28869 | 85.350 | 2.480 |
BETFAN facebook.com/BETFANPL/ | 2018.10.31 | 128 | 5015 | 50.055 | 6.362 |
Milenium facebook.com/MileniumZaklady/ | 2019.02.06 | 75 | 2034 | 6.448 | 1.120 |
Betclic facebook.com/BetclicPolska/ | 2019.04.23 | 87 | 215494 | 39.618 | 0.312 |
– Dane dotyczące SII oraz ER pochodzą z aplikacji NapoleonCat i obejmują styczeń 2020.
Na Facebooku najliczniejsze grono fanów posiada bukmacher Betclic – na koniec stycznia 2020 było to 215 494. Warto jednak zaznaczyć, że prowadzony przez nich profil ma charakter korporacyjny – kierowany jest nie tylko do klientów w Polsce, ale na cały świat.
Na drugim miejscu pod względem liczby polubień jest STS. Największy polski bukmacher zgromadził na swoim profilu 165 956 fanów. Zrealizował to w niespełna 10 lat.
Zobacz też: Zasięgi bukmacherów w social media
Przy ocenie skuteczności działań w social media, dużo ważniejsze od liczby polubień są parametry dotyczące zaangażowania i aktywności fanów. Najwyższym wartością wskaźnika SII (ilości interakcji) w przeciągu całego badanego okresu wyróżnia się bukmacher forBET. Największą liczbę interakcji zdobył w styczniu ten oto post.
Równie dobrze interakcje zbierają tacy bukmacherzy jak Fortuna, BETFAN oraz TOTALbet. I to właśnie do ostatniej z tych firm należy post, który zebrał największą liczbę reakcji spośród wszystkim bukmacherów w styczniu 2020 (3,6 tys. like, 476 komentarzy, 75 udostępnień). Co to było?
Pod postem z życzeniami dla Piotra Żyły rozpętała się lawina komentarzy, reakcji i udostępnień. Trudno się temu dziwić, skoczek dzięki swoim nieszablonowym wypowiedziom należy do najbardziej lubianych sportowców w kraju.
Najlepszą wartością wskaźnika ER, który obrazuje jak bardzo angażujące są treści publikowane na stronie, odznaczył się w styczniu 2020 BETFAN. Post z dokonaniami Leo Messiego zdobył ponad 2000 reakcji (1,7 tys. like, 79 komentarzy, 39 udostępnień), co stanowiło 43 proc. liczby fanów profilu.
Zdecydowanie najgorzej z angażowaniem fanów radzą sobie bukmacherzy Milenium oraz Totolotek. Próżno szukać na ich profilach postów, które poruszyłby fanów. Największą liczbę interakcji zebrała informacja o tym, że Łukasz Podolski został ambasadorek marki Totolotek. Co i tak nie może się równać z dokonaniami konkurencji.
Warto zwrócić również uwagę na liczbę postów udostępnianych miesięcznie, ponieważ różnice między poszczególnymi bukmacherami są bardzo duże. Najwięcej publikuje forBET, na którego profilu w styczniu pojawiło się aż 226 postów. Niewiele mniej contentu pojawi się na koncie eTOTO – 219. Na drugim biegunie jest wspomniany już Totolotek, na którego stronie pojawiło się tylko 46 postów.
Jakie treści umieszczają buki na FB?
Przyglądając się bliżej strukturze publikowanych postów, zauważyć można, że zdecydowanie dominują zdjęcia oraz materiały video. Publikowanie samych postów z treścią, czy też umieszczenie linków stanowi niewielki procent wszystkich postów.
Oferowane przez bukmacherów treści można określić mianem luźnego contentu. Dominują przede wszystkim posty powiązane z tematyką sportową oraz zabawne memy i zdjęcia. Dotyczą one głównie najważniejszych wydarzeń, meczów i rekordów ustanowionych przez sportowców z różnych dyscyplin. Znaleźć można również zapowiedzi spotkań, zarówno w formie materiałów video, jak i grafik.
Angażowaniem użytkowników SM jest sporym wyzwaniem, z którym mierzą się działy marketingu firm bukmacherskich. Spadające zasięgi organiczne wymuszają poszukiwania kreatywnych sposobów na zdobycie uwagi fanów. Nie jest to proste, ale możliwe. Jak wskazują eksperci, użytkownicy portali społecznościowych częściej poszukują na nich rozrywki, niż wartościowego contentu. Warto zatem dać im rozrywkę i to w odpowiednim czasie!
Kiedy prześledzimy posty bukmacherów, które uzyskały największe zaangażowanie, to można zauważyć jedną rzecz – były one publikowane w czasie lub chwilę po zakończeniu danego wydarzenia. Przykładem mogą być grafiki informująca o wygranej Dawida Kubackiego w Konkursie Czterech Skoczni wrzucona kilka minut po zakończeniu konkursu.
Czy bukmacherzy na EURO 2020 będą mieli okazję do takich angażujących postów? Czy Biało-czerwoni zgodnie z oczekiwaniami analityków, wyjdą z fazy grupowej i będzie czym się dzielić na FB? Trzymamy kciuki by tak się stało!
Czytaj też: Plan przygotowań Polaków do EURO 2020 – z kim zagramy przed Mistrzostwami?
Innym sposobem angażowania fanów są organizowane przez bukmacherów konkursy. A jaki typ konkursu najlepiej sprawdzi się wśród klientów zakładów? Oczywiście z zadaniem wytypowania poprawnego wyniku. Poniżej przykład takiej akcji zorganizowanej przez zakłady bukmacherskie Fortuna.
Innym typem postów, które zatrzymują uwagę odbiorców są zabawne treści, memy, czy też filmiki. Jak wcześniej wspomnieliśmy, Facebook jest miejscem, w którym poszukuje się rozrywki. Warto zatem ją dostarczyć.
Tak na przykład zrobili bukmacherzy tacy, jak Betclic, czy też Fortuna. Wrzucone niżej posty, należały do najpopularniejszych na ich profilach w ostatnim miesiącu.
Po przeanalizowaniu profili dziesięciu firm oferujących zakłady wzajemne, którzy znajdują się w naszym rankingu bukmacherów 2020, zauważyć można, że najmniej zaangażowania generują posty z zapowiedziami spotkań. Bez względu na dyscyplinę, czy też rozgrywki, tego rodzaju treści generują maksymalnie kilkanaście polubień.
Jak bukmacherzy tworzą społeczności w Social Media?
Firmowe konto i umieszczane na nim posty, to nie jedyne możliwości promowania marki na Facebooku. Platforma społecznościowa oferuje dużo więcej możliwości – między innymi zakładanie grup oraz organizacja wydarzeń. Z tych opcji stosunkowo rzadko korzystają zakłady bukmacherskie. Firmami, które posiadają swoje grupy na FB są:
- STS – facebook.com/groups/134303894015455/
- forBET – facebook.com/groups/forbetrunners/
- Totolotek – facebook.com/groups/1876120129174174
- Totalbet – facebook.com/groups/194249307947724/
To o tyle zaskakujące, zwłaszcza w kontekście zmian, które mają jeszcze mocniej ograniczyć zasięgi organiczne profili. Wykorzystanie grup może nieść ze sobą wiele korzyści dla firm i marek, które prowadzą swoje działania reklamowe na Facebooku.
Równie rzadko bukmacherzy korzystają z opcji organizacji wydarzeń w mediach społecznościowych. To również ciekawa forma poinformowania o imprezie, którą swoją nazwą firmuje bukmacher. Z takiej możliwości skorzystały w ostatnim czasie tylko forBET oraz LV BET – trzeba jednak przyznać, że wydarzenia nie cieszyły się wielkim powodzeniem.
Prowadzenie ciekawego profilu w mediach społecznościowych jest sporym wyzwaniem. Wymaga zaangażowania 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. W końcu najbardziej angażujące treści to te, które są umieszczone w czasie spotkań lub chwilę po ich zakończeniu.
Do obsługi marketingowej potrzebne jest zatem co najmniej kilka kreatywnych i pracowitych osób. Wysiłki mogą się jednak opłacić. Fani marki na Facebooku, mogą stać się wiernymi fanami bukmachera, co w prostej linii przekłada się na wzrost przychodów.