Jeszcze kilka lat temu mało kto traktował na poważnie
Co znajdziesz w artykule?
Czym tak naprawdę jest e-sport?
E-Sport jest skrótem od anglojęzycznego wyrażenia electronic sport, który w naszym języku oznacza nic innego jak sport elektroniczny. Istotą e-sportu jest rywalizowanie pojedynczych osób, lub całych drużyn w przeróżnych grach komputerowych. Zapewne wielu z Was głowi się teraz z myślami, w jaki sposób można uznać grę na komputerze za sport. Otóż osoby biorące udział w tego typu rozrywkach podchodzą do tego tematu bardzo poważnie – przygotowują się, trenują godzinami i… zarabiają przy tym niemałe pieniądze. Warto dodać, że zarówno w sporcie który znamy od wieków, jak i w tym elektronicznym wszystkie starcia odbywają się według konkretnych przepisów. Dotyczą one m.in. sposobu w jaki przeprowadzane są rozgrywki, sprzętu, a także warunków zwycięstwa.
E-Sport to skrót od ang. electronic sport czyli sport elektroniczny
Jeśli myślicie, że w
Sport elektroniczny – jak to wszystko się zaczęło?
Pomimo tego, że sport elektroniczny spopularyzował się dopiero na przestrzeni ostatnich lat to jego początków doszukiwać można się latach 90’. W 1995 roku Dennis “Thresh” Fong wygrał turniej, który polegał na starciu w popularnej w tamtych czasach grze “Doom”. Wydarzenie to nosiło nazwę “Deathmatch ’95” oraz zostało zorganizowane przez firmę Microsoft (źródło) . Fong został okrzyknięty pierwszą gwiazdą prężnie rozwijających się gier online. Jego zwycięską nagrodą był komputer warty około dziesięciu tysięcy dolarów, lecz o wiele więcej zarobił on na umowach, które nawiązał ze sponsorami. Według źródeł, Dennis Fong dzięki kontraktom zarabiał nawet sto tysięcy dolarów rocznie. Z biegiem lat, jego sława nie mijała gdyż zwyciężał on kolejne e-sportowe turnieje. W 1997 roku wygrał on “Red Annihilation” – zawody, w których gracze walczyli w grę “Quake”. Fong wygrał wtedy Ferrari 328 GTS, które powędrowało do niego z rąk John’a Carmack’a – czyli twórcy wyżej wspomnianej gry. Turniej ten określić można mianem rewolucyjnego, gdyż to właśnie dzięki niemu ludzie oraz media ujrzeli, jak zacięte oraz interesujące mogą być wirtualne starcia rozgrywane na komputerach.
Na przestrzeni kolejnych kilku lat powstały pierwsze ligi komputerowe oraz nowe gry umożliwiające wieloosobową rozgrywkę. Zauważalny wzrost zainteresowania tematem
E-sport swoją obecną popularność w dużym stopniu zawdzięcza serwisom streamingowym takim jak np. Twitch.tv, lub nie istniejący już Own3d.tv. To właśnie za pośrednictwem tych platform ludzie mogli śledzić poczynania swoich ulubionych graczy, a nawet wchodzić z nimi w interakcję. Aktualnie e-sportowe spotkania są oglądane przez miliony widzów na całym świecie, przed telewizory oraz komputery przyciągają zarówno starszych jak i młodszych. Prawdziwy e-sportowy rekord oglądalności miał miejsce w 2018 roku podczas starcia dwóch azjatyckich drużyn we wspomnianą wyżej grę League of Legends. Spotkanie to miało miejsce na turnieju MSI, a widzów którzy je oglądali w jednym momencie było aż 127 milionów.
E-Sport w Polsce
Na problemy z frekwencją nie muszą narzekać również twórcy turniejów e-sportowych organizowanych w naszym kraju. W lutym tego roku, w katowickim Spodku miały miejsce dwa takie wydarzenia – ESL ONE oraz INTEL EXTREME MASTERS. Zostały one zorganizowane przez firmy Intel Corporation oraz ESL, która jest jedną z największych organizacji e-sportowych na świecie. Rozgrywki trwały w sumie 10 dni oraz przyciągnęły 174 tysięcy kibiców z całego świata.
Turniej CS:GO rozegrany w tym czasie był najliczniej oglądanym turniejem w całej historii ligi ESL. Podczas tych dwóch wydarzeń gracze zmagali się ze sobą w grach takich jak: wspomniany już CS:GO, StarCraft, Dota 2, Fortninte oraz mobilna – Guns of Boom. Skumulowane nagrody pieniężne jakie zostały przyznane podczas tych dwóch wydarzeń opiewały na 2,5 miliona dolarów. Pula ta jest rekordową od samego początku funkcjonowania rozgrywek ESL. Oprócz 174 tysięcy kibiców, którzy w dniach 20-24 lutego oraz 28 lutego-3 marca odwiedzili Katowice, turniej przyciągnął także uwagę internautów. Widzowie śledzili na żywo e-sportowe zmagania w internecie łącznie przez 157 milionów godzin. Transmisję z tych wydarzeń obejrzało w sumie 232 miliony widzów. Oznacza to, że tegoroczne rozgrywki zanotowały kilkukrotnie większą oglądalność niż w poprzednich latach oraz tym samym ustanowiony został nowy rekord oglądalności turniejów ESL. Warto dodać, że były one transmitowane przez stacje telewizyjne oraz platformy cyfrowe w 21 językach
Infographic Katowice 2019 Foto: ESL
W naszym kraju powołana została do życia tzw. Polska Liga Esportowa, w której wyróżnić można dwie gry: CS GO oraz League of Legends. Wyróżnia ona dwie dywizje: mistrzowską oraz profesjonalną. Jeśli chodzi o najpopularniejsze polskie drużyny to bez wątpienia jedną z nich jest Virtus.pro. Drużyna ta często brała udział w międzynarodowych rozgrywkach w grę Counter Strike: Global Offensive i osiągała zwycięstwa, które zapewniły jej członkom sławę i wysokie nagrody. Aktualnie skład drużyny znacząco odbiega od pierwotnego, na zmiany w formacji wpływ miały przede wszystkim słabe wyniki w ostatnim czasie. Spośród pozostałych, polskich drużyn e-sportowych wymienić można m.in. Aristocracy, AVEZ oraz EVOLVE. Jeśli chodzi z kolei o najpopularniejszego polskiego gracza, to bez wątpienia jest nim Jarosław “Pasha” Jarząbkowski, który na początku tego roku odszedł z formacji Virtus.pro.
Najpopularniejsze gry w sporcie elektronicznym
Bez wątpienia jedną z najpopularniejszych gier, w których rozgrywkach zmagają się e-sportowi gracze jest Counter Strike: Global Offensive. Należy ona do gatunku First Person Shooter, czyli jest niczym innym jak strzelanką, w której gracz patrzy oczami postaci. Zasady popularnego “CS’a” polegają na starciu dwóch drużyn – terrorystów i antyterrorystów. Ci pierwsi muszą zniszczyć przy użyciu bomby jeden z celów, a drużyna przeciwna ma za zadanie ich powstrzymać. Counter Strike to gra, w której zmagają się ze sobą miliony osób na całym świecie.
Kolejną grą, która jest równie rozpoznawalna co wspomniany “CS” to League of Legends. Ciekawostką jest, że nagrody w organizowanych turniejach “Lol’a” sięgają co roku kilku milionów dolarów. Istota League of Legends polega na pojedynku dwóch pięcioosobowych zespołów, które aby wygrać muszą zniszczyć wrogą bazę. Gra ta, podobnie jak popularna Dota 2 należy do gatunku MOBA (Multiplayer online battle arena). Warto wspomnieć także o legendarnej, strategicznej grze Starcraft, która również niejednokrotnie była przedmiotem rozgrywek e-gamingowych.
Zakłady bukmacherskie i sport elektroniczny
Fenomen i rosnąca popularność sportów elektronicznych zostały zauważone także przez polskich bukmacherów. Pierwszym zakładem bukmacherskim w naszym kraju, który zaoferował obstawianie wyników spotkań e-sportowych był LV BET. W ofercie tej firmy znajdziemy zakłady na rozgrywki w m.in. League of Legends, Starcraft 2, Counter Strike: Global Offensive, Dota 2 i wiele innych. Kolejnym bukmacherem, który postanowił otworzyć się na e-sport był Totalbet. Oferta Totalbet wyróżnia się na tle innych firm dużą ilością dyscyplin oraz korzystnymi kursami. Spośród pozostałych zakładów bukmacherskich działających legalnie w naszym kraju, które udostępniają graczom możliwość stawiania zakładów na elektroniczne sporty, wyróżnić można również Fortunę, STS i Etoto.
Jak widać,
Dla zainteresowanych: sprawdź także nasz ranking bukmacherów e-sport!