Właściciele zakładów bukmacherskich coraz chętniej inwestują swoje środki finansowe w promocję i rozwój polskiego sportu. Loga oraz reklamy legalnie działających bukmacherów można zobaczyć na koszulkach polskich piłkarzy, siatkarzy, czy też żużlowców. Ogromne pieniądze płynące z tego źródła w wielu przypadkach decydują o wielkości całego budżetu danej drużyny z korzyścią dla obu stron. Firma otrzymuje cenną powierzchnię reklamową, a klub środki niezbędne do funkcjonowania. Przyjrzymy się zatem bliżej jak wygląda współpraca sponsorska pomiędzy branżą bukmacherską a polskim sportem.
Co znajdziesz w artykule?
STS – największy partner polskiego sportu
Rynek bukmacherski do tego stopnia zdominował sponsoring w polskiej piłce, że jeden z największych uczestników rynku – STS – od 2018 jest oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Natomiast sama współpraca sponsorska pomiędzy PZPN, a zakładami bukmacherskimi obowiązuje od 2014 roku. Obejmuje ona sponsoring naszych Orłów, kadry do lat 21 oraz reprezentacji kobiet. Logo zakładów znajduje się m.in. na biletach meczowych, ściankach i oficjalnych materiałach prasowych, a także na bandach LED.
Strategia promocyjna firmy STS obejmuje nie tylko sponsoring drużyny narodowej, ale również wspieranie rodzimej piłki na najwyższym poziomie rozgrywkowym. W aktualnych rozgrywkach PKO Ekstraklasy 6 zespołów jest wspieranych przez firmę Mateusza Juroszka w ramach współpracy jako “Oficjalny Bukmacher” zespołu. Natomiast Jagiellonia Białystok ma indywidualny kontrakt od 2017 roku, który sprawia, że STS jest głównym sponsorem Żółto-Czerwonych.
Sumy kontraktowe nie są podawane do publicznej informacji. Ale jak udało się ustalić Przeglądowi Sportowemu, już w 2013 roku, STS przelewał około 2,5 – 3 milionów zł rocznie na konto Lecha Poznań, którego był głównym sponsorem. Od tego czasu, a szczególnie po nowej ustawie hazardowej z 2017 stawki za sponsoring zapewne poszły w górę.
Działania sponsorskie marki STS to wspieranie również przedstawicieli innych dyscyplin sportowych. Wśród nich są między innymi takie kluby jak:
- 16-krotny Mistrz Polski i 16-krotny zdobywca Pucharu Polski w piłce ręcznej – PGE Vive Kielce;
- Czołowa drużyna rodzimego basketu (3-krotny Mistrz Polski, 8-krotny v-ce MP oraz 2-krotny zdobywca trzeciego miejsca w MP) – Anwil Włocławek;
- 7-krotny Mistrz Polski, 3-krotny zdobywca Pucharu Polski oraz zdobywca Superpucharu Polski w piłce siatkowej mężczyzn – Asseco Resovia Rzeszów.
- jedna z największych w Polsce organizacji e-sportu – x-kom AGO Esports (dział: Counter-Strike: Global Offensive)
Bukmacher cały czas aktywnie angażuje się w rozwój krajowego sportu. Z tego powodu, wyżej wymienione przykłady to tylko część działań, które STS podejmuje obecnie i podejmował w przeszłości. Co tylko potwierdza tezę, że dzięki staraniom Mateusza Juroszka, polski sport ma bardzo mocne wsparcie finansowe ze strony jego firmy.
LV BET, Fortuna i Totolotek – sponsorzy polskiego futbolu
To trzech kolejnych licencjonowanych bukmacherów, którzy mocno zaangażowali się w sponsoring polskiej piłki. Co ciekawe, każdy z 16 zespołów występujących obecnie na najwyższym poziomie rozgrywkowym w Polsce jest wspierany przez zakłady bukmacherskie. 3 kluby sponsoruje LV BET: Wisła Kraków, Wisła Płock oraz Arka Gdynia. Firma wspiera również zespoły z niższych lig, jak Stal Mielec, czy też Zagłębie Sosnowiec. Także aktywnie inwestuje w promocję koszykówki (Śląsk Wrocław) oraz piłki osób niewidomych (Wisła Kraków Blind Football). LV BET jest również oficjalnym sponsorem gal MMA organizowanych pod szyldem Fame MMA.
Zakłady bukmacherskie Fortuna to przede wszystkim sponsor tytularny zaplecza polskiej Ekstraklasy – Fortuna 1.Liga oraz wielu drużyn występujących na tym szczeblu rozgrywek. Są to między innymi Radomiak Radom, Wigry Suwałki, czy też Stomil Olsztyn. Fortuna aktywnie uczestniczy we wspieraniu amatorskich rozgrywek piłkarskich organizowanych na terenie całego kraju pod nazwą playarena.pl. Bukmacher jest również głównym sponsorem Legii Warszawa oraz partnerem Polskiego Związku Skoków Narciarskich.
Nowa współpraca (@pzn_pl <3) , nowa kampania, i nowy spot 🎞️📺🎥 #skijumping #skijumpingfamily pic.twitter.com/xVZDL6flCt
— eFortuna.pl (@eFortunapl) November 17, 2018
Totolotek to bukmacher, który jest od lat aktywny w sponsorowaniu polskiego sportu. Obecnie swoją nazwą firmuje rozgrywki Totolotek Puchar Polski, których finał co roku odbywa się na Stadionie Narodowym. Między innymi, dzięki wsparciu bukmachera, zwycięzca rozgrywek otrzymuje za wygraną w rozgrywkach kwotę na poziomie 3 milionów złotych. To ponad 3 razy więcej niż przed pojawieniem się sponsora. W przeszłości swoimi finansami Totolotek wspierał także siatkarski klub Skrę Bełchatów oraz amatorski klub KTS Weszło, który występuje na 7. poziomie rozgrywkowym.
PZBuk – główny partner polskiego hokeju i basketu
Bukmacher PZBuk uzyskał licencję na działalność w Polsce we wrześniu 2018 roku i niemal od samego początku skupił się na wspieraniu polskiego hokeju. Już w grudniu 2018 roku buk podpisał swoją pierwszą w historii funkcjonowania firmy umowę sponsorską. Beneficjentem tej współpracy został Polski Związek Hokeju na Lodzie. Następnie, w kwietniu bieżącego roku PZBuk podpisał umowę z Polskiem Związkiem Koszykówki. Dzięki temu buk stał się oficjalnym partnerem męskiej i żeńskiej reprezentacji, sponsorem najwyższej klasy rozgrywkowej i krajowego pucharu.
Sponsoring – jak bukmacherzy wspierają rodzimy sport?
Finansowanie sportu jest podstawą działań promocyjnych każdego legalnie działającego na polskim rynku bukmachera. Część z nich mocno inwestuje w jedną wybraną dziedzinę sportu, jak STS w rozgrywki piłkarskie. Inne zakłady bukmacherskie starają się wspierać drużyny i rozgrywki w różnych dziedzinach sportu – dotyczy to zarówno profesjonalnych klubów oraz lig, jak i rozgrywek amatorskich.
Przykładem takich działań może być firma forBET, której logo można zauważyć przy okazji meczów żużlowych Włókniarza Częstochowa, rozgrywek organizowanych przez Polski Związek Tenisa, czy też meczów z udziałem ŁKS Łódź. ForBET bardzo aktywnie wspiera również rozwój AMP Futbolu w Polsce – odmiany piłki nożnej, w którą grają ludzie po amputacjach nóg i rąk. Głośniej o tej dyscyplinie sportu zrobiło się w naszym kraju przed rokiem, kiedy to Polacy zajęli 7. miejsce na świecie.
Swoją sponsorską działalność zaznaczają również zakłady bukmacherskie Milenium, które od lat współpracują z przedstawicielami sportów różnych dyscyplin. Najważniejszą umowę podpisano jednak niedawno, kiedy w połowie 2018 roku firma Milenium została jednym z głównych partnerów 7-krotnego Mistrza Polski na Żużlu – Falubaz Zielona Góra. Oprócz tego bukmacher wspiera kobiecą drużynę koszykarską – ŁKS Łódź oraz Elanę Toruń.
Wspominając o sponsorach polskich klubów należy również wspomnieć o Betclicu, który wszedł na rynek jak Bruce Lee w Wejściu Smoka. W ciągu pierwszych paru miesięcy swego istnienia zdążył podpisać umowy z Piastem Gliwice, Lechią Gdańsk oraz z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej.
Kogo sponsorują legalni bukmacherzy? | Lista
Bukmacher | Kogo sponsorują? |
---|---|
STS | Reprezentacja Polski w piłce nożnej, Cracovia Kraków, Górnik Zabrze, Korona Kielce, Lech Poznań, Pogoń Szczecin, Jagiellonia Białystok, Anwil Włocławek, Polska Liga Siatkówki, Asseco Resovia, KSW, Vive Kielce, x-kom AGO, Devils.one, transmisje esportowe (np. el. do EU Minor, StarLadder Major Berlin 2019, Charleroi Esport, FACEIT Major London, ESEA MDL), turnieje esportowe (np. ESL Mistrzostw Polski w CS:GO) kontrakty indywidualne: Paweł ‘innocent’ Mock, Damian „Nervariena” Ziaja, Fundacja Sport Twoją Szansą |
LV BET | Wisła Kraków, Wisła Płock, Widzew Łódź, Arka Gdynia, Stal Mielec, Zagłębie Sosnowiec, Wisła Kraków Blind Football, PFC Victoria Londyn, Vanarama National League, Śląsk Wrocław Basket, transmisji esportowe (np. Esport Championship Series 2019, Laczynaspasja.pl |
Fortuna | Fortuna 1.Liga, Legia Warszawa, Miedź Legnica, Stomil Olsztyn, RKS Raków Częstochowa, Radomiak Radom, Wigry Suwałki, Polski Związek Narciarski, Polska Federacja Piłki Nożnej 6-os (Playarena.pl), Legia Warszawa (sekcja koszykówki) |
forBET | Warmińsko - Mazurski Związek Piłki Nożnej, Hutnik Warszawa, ŁKS Łódź, AMP Futbol, KSZO Ostrowiec Świętokrzyski, OKS Sokół Ostróda, Włókniarz Częstochowa, Warsaw Sports Group (m.in. Legia Fight Club, Akademia Tenisowa), Polski Związek Tenisa, |
PZBuk | Reprezentacja Polski w koszykówce, Energa Basket Liga Mężczyzn i Kobiet, Suzuki Puchar Polski w koszykówce, Polski Związek Hokeja na Lodzie (Polska Hokej Liga, Puchar Polski), Festiwal esportu (Games Clash Masters) |
Betclic | Piast Gliwice, Lechia Gdańsk, Reprezentacja Polski w siatkówce mężczyzn |
Milenium | Falubaz Zielona Góra, ŁKS Łódź (koszykówka kobiet), Elana Toruń |
TOTALbet | Federacja Fight Exclusive Night, Rafał Kijańczuk (zawodnik MMA) |
Totolotek | Totolotek Puchar Polski |
Betfan | Koń wyścigowy BETFAN |
Noblebet | Śląsk Wrocław (piłka nożna) |
Ewinner | Speedway Euro Championship |
Pieniądze – ile bukmacherzy przeznaczają na sport?
Duży wpływ na wzmożoną aktywność zakładów bukmacherskich na wspieranie polskiego sportu miała zmiana zapisów ustawy hazardowej, które znacząco utrudniła funkcjonowanie nielegalnym bukmacherom zagranicznym. Pozwala to osiągać rodzimym przedstawicielom branży większe zyski, z których duża część przeznaczana jest na sponsoring. Ile jednak bukmacherzy płacą za umowy sponsorskie?
Zapisy kontraktowe o kwotach, które sponsorzy przelewają do klubowych kas nie są podawane do publicznych informacji. Według szacunków, w przypadku indywidualnych kontraktów klubów z Ekstraklasy, najczęściej mówi się o kwotach rzędu od 1 do 5 milionów złotych za sezon. Około 2 milionów zł, co roku otrzymuje Wisła Kraków od firmy LV BET, która jest jednym z głównych sponsorów Białej Gwiazdy (źródło). Na dodatkowe wpływy w wysokości 2,5 – 3 milionów złotych mogą liczyć właściciele Lecha, czy też Jagielloni, dzięki podpisaniu umowy z firmą STS. Blisko milion złotych każdego roku na konto Śląska Wrocław będzie przelewał nowy gracz na rynku bukmacherskim – Noblebet. Ale najdroższą koszulką jest ta stołecznej Legii. W 2015 roku Fortuna płaciła około 5 mln zł na sezon za możliwość skorzystania z powierzchni reklamowej jaką oferują Wojskowi.
Podane wyżej kwoty są jedynie kroplą w morzu pieniędzy, które każdego roku trafiają do kieszeni klubów na całym świecie. Przykładowo, według danych agencji Nielsen Sport, w 2016 roku firmy bukmacherskie zainwestowały w angielskie kluby ponad 70 mln funtów. W porównaniu do roku 2011 jest to wzrost o 170%.
Współpraca na linii bukmacher – sport wychodzi na korzyść obu stronom. Nic więc dziwnego, że właściciele takich firm tak chętnie wspierają drużyny, zawodników i ligi sportowe.