Platforma YouTube to doskonałe miejsce do promocji marki, firmy, czy też usługi. Potencjał, jaki posiada ten serwis z treściami video, coraz częściej dostrzegają również właściciele zakładów bukmacherskich. Coraz chętniej angażują oni środki w tworzenie (wartościowych) materiałów na YouTubie. My sprawdzamy, jak im idzie, i wskazujemy, które kanały prowadzone przez bukmacherów internetowych cieszą się największą popularnością.
Co znajdziesz w artykule?
Wpływ ustawy hazardowej na działania reklamowe bukmacherów
Zanim przejdziemy do omawiania contentu, który jest publikowany na kanałach bukmacherów na YouTube, warto wspomnieć, że działania reklamowe w tej branży są mocno ograniczone przez ustawę hazardową. Jej zapisy zakazują wyświetlania materiałów marketingowych w radiu, telewizji, czy też teatrze w godzinach od 6:00 do 22:00. Pojawia się również wiele obostrzeń dotyczących przekazu samej reklamy, ponieważ emitowane spoty nie mogą między innymi:
- być kierowane do nieletnich,
- łączyć uczestnictwa w grze z szansą uzyskanie łatwej wygranej,
- zawierać stwierdzeń, że udział w grach ma relaksujący bądź uspokajający charakter,
- zachęcać do uiszczania wyższych stawek.
Osobne regulacje dotyczące reklamy gier hazardowych nakładają również właściciele platformy YouTube. W regulaminie swoich usług posiadają zapisy dotyczące możliwości reklamowania się przez zakłady bukmacherskie.
Mówią one między innymi o tym, że celem publikowanych treści nie może być sprzedaż usług związanych z kasynem lub zakładami. Jeśli właściciel kanału chciałby swoje materiały promować to:
- reklamodawca powinien uzyskać certyfikat Google Ads,
- na stronie docelowej musi pojawić się informacja o odpowiedzialnym korzystaniu z hazardu,
- publikowane reklamy muszą być zgodne z przepisami kraju, na który są kierowane,
- nie mogą być kierowane do osób niepełnoletnich.
Łamanie lub nie przestrzeganie tych przepisów naraża właścicieli kanałów na blokady kont lub usuwanie filmów z serwisu.
Obostrzenia dotyczą również formatów reklamowych, które mogą pojawiać się na platformie YouTube. Według najnowszych interpretacji prawnych, niedozwolone jest umieszczanie linków zachęcających do rejestracji w serwisie, ponieważ stanowi to bezpośrednią zachętę do odwiedzenia strony internetowej i skorzystania z oferty bukmachera. Podobna zasada obowiązuje banery reklamowe umieszczane w internecie – taki komunikat informuje konsumenta o miejscu i możliwości uczestniczenia w grach. To samo prawo dotyczy również wszystkich innych formatów, gdzie przy pomocy kliknięcia, użytkownik może natychmiast znaleźć się na stronie bukmachera.
Nie jest jednak tak, że bukmacherzy nie mogą reklamować swoich usług w serwisie. Mają do tego prawo i chętnie z tego korzystają – robią to jednak w sposób, który nie narusza obowiązujących przepisów. Takie działania podejmuje na przykład bukmacher ETOTO, którego logo pojawia się w zapowiedzi programu Stan Futbolu.
Wyświetlony komunikat nie zawiera zachęcenia do gry, ani odnośnika ułatwiającego skorzystanie z usług firmy. Zawiera natomiast niezbędne informacje (czerwona ramka) o zagrożeniach wynikających z uprawiania hazardu – możliwość uzależnienia się oraz utraty pieniędzy.
Sprawdź też: Zakłady under/over – jak to działa?
Zakłady bukmacherskie na YouTube – który kanał jest najpopularniejszy?
Swoje kanały na platformie YouTube rozwija większość legalnie działających bukmacherów na polskim rynku. Widać jednak znaczące różnice w wielkości kanałów i pomyśle na ich prowadzenie. Który z nich cieszy się największą popularnością wśród widzów?
bukmacher | nazwa kanału | liczba substrykcji | od kiedy na YT? | liczba filmów | wyświetlenia |
---|---|---|---|---|---|
ETOTO | ETOTO TV | 56,4 tys | 8.12.2017 | 104 | 9 035 000 |
LV BET | LV BET - Łączy Nas Pasja | 23,2 tys | 26.01.2016 | 327 | 7 500 000 |
Fortuna | Fortuna - zakłady bukmacherskie | 45,5 tys | 13.04.2017 | 354 | 4 500 000 |
STS | STS TV | 1,18 tys | 20.12.2012 | 86 | 2 100 000 |
forBET | infoSPORT - forBET | 8,75 tys | 31.08.2016 | 252 | 2 600 000 |
TOTOLOTEK | Totolotek | 1,97 tys | 21.10.2014 | 83 | 610 000 |
TOTALbet | TOTALbet esport | 2,98 tys | 11.09. 2018 | 26 | 182 872 |
Betclic | Betclic Polska | 1,7 tys | 24.04.2019 | 24 | 16 300 |
PZ BUK | Polskie Zakłady Bukmacherskie | 40 | 02.08.2018 | 16 | 5 424 |
TOTALbet | Stawiamy na Sport - TOTALbet | 6,05 tys | 11.09.2018 | 4 | 2 800 |
Millenium | Milenium Zakłady Bukmacherskie | 27 | 25.05.2017 | 9 | 1 000 |
Noblebet | Noblebet | 4 | 22.07.2019 | 2 | 45 |
BETFAN | BETFAN | 60 | 09.11.2018 | - | - |
Jak widać największą liczbę subskrybentów osiągnął kanał ETOTO TV, którego materiały video są również najczęściej wyświetlane. Swoje kanały najaktywniej prowadzą bukmacherzy LV BET oraz Fortuna, którzy na swoich profilach opublikowali już ponad 300 filmów. Z działalności na YouTube w zasadzie rezygnują TOTALbet oraz Millenium, umieszczając zaledwie kilka filmów na swoich kanałach bukmacherskich na YouTube.
Co znajdziemy na kanałach bukmacherów na YT?
Szczególnie mocno swoją działalność na YouTubie zaznacza w ostatnich miesiącach bukmacher ETOTO. Content umieszczony na kanale obejmuje przede wszystkim dwie cykliczne serie.
Pierwszą z nich jest Piłkarski Quiz Pod Napięciem, w którym przepytywani, z wiedzy piłkarskiej, są dziennikarze, piłkarze, a także widzowie kanału. Najpopularniejszy film z serii, w którym można było zobaczyć dziennikarzy Mateusza Borka, Tomasza Smokowskiego, Romana Kołtonia, Michała Pola i byłego piłkarza Reprezentacji Polski Tomasza Hajto, obejrzało ponad 400 tysięcy widzów.
Druga popularna seria na kanale ETOTO TV to “W ringu”, której tematyka dotyczy głównie sportów walki. W cyklicznej serii można usłyszeć i zobaczyć Mateusza Borka, Janusza Pinderę, czy też Andrzeja Kostyrę.
Prócz tego na kanale można znaleźć takie serie jak:
- Q&A
- Futbolowy #HeadToHead
Kanał Fortuna – Zakłady Bukmacherskie to przede wszystkim krótkie materiały video dotyczące w większości piłki nożnej. Spotkać można piłkarskie quizy, studia przedmeczowe, zapowiedzi spotkań i materiały przedstawiające ciekawostki ze świata futbolu.
Największą popularnością cieszy się video, w którym omawiane są szanse Polaków na awans na EURO 2020 – film obejrzano ponad 250 tysięcy razy.
Do najpopularniejszych serii należą:
- #KursNaWeekend
- Zwykły Kibic dla Fortuny
- Footgol TV dla Fortuny
Na kanale pojawiają się liczne gwiazdy z wielu dziedzin życia. Zobaczyć można między innymi Piotra Kędzierskiego, Tomasza Łapińskiego, Maćka Krawczyka z kanału Footroll, Tomasz Ćwiąkała czy też autorów kanału Piłkarzyki.
Trzecim, co do liczby subskrypcji, kanałem prowadzonym przez bukmachera jest LV BET – Łączy Nas Pasja. Użytkownicy mogą znaleźć na nim content ze świata piłki i sportów walki – głównie kulisy spotkań, wywiady i vlogi.
Największą popularnością cieszy się seria z udziałem Łukasza “Jurasa” Jurkowskiego opowiadająca o powrocie zawodnika do zawodowego MMA – każdy odcinek oglądało od 150 do 350 tysięcy użytkowników.
Do tworzenia treści video zaproszeni byli m.in. Paweł Zarzeczny w cyklu “Gang Bang” czy też Zdzisław Kręcina z okazji akcji #mundialsamsięniewygra.
Czytaj też: Formy płatności u legalnych bukmacherów | wpłaty i wypłaty
STS z najpopularniejszym video
Jednak film z największą liczbą wyświetleń znajduje się na zupełnie innym z kanałów bukmacherów na YT niż wymienione wcześniej. Co więcej, nie jest to video będące częścią strategii treści, a jedynie materiał promujący pewną współpracę. O czym mowa?
Emocjonujący spot reklamowy z udziałem Tomasza Zimocha obejrzało ponad 1,8 miliona użytkowników. Materiał powstał przy okazji przedłużenia umowy partnerskiej między zakładem bukmacherskim STS a PZPN.
Więcej o sponsoringu bukmacherów w świecie sportu przeczytasz tutaj.
Bukmacherzy jako mecenasi kanałów na YouTube
Firmy bukmacherskie nie ograniczają się jedynie do rozwijania własnych kanałów komunikacyjnych, ale również chętnie wspierają inne programy, czy konkretnych influencerów.
Najaktywniejszy w tych działaniach jest bukmacher ETOTO, który wspiera m.in. kanały polskich dziennikarzy sportowych, takich jak , czy Michała Pola. Swoją aktywność zaznacza również przy okazji takich programów, jak Stan Futbolu, czy też Misja Futbol poświęconych tematyce piłkarskiej.
Aktywnie działają również inni. Reklamę zakładów STS można znaleźć między innymi przy okazji programów takich, jak Foot Truck, czy też filmów znajdujących się na oficjalnym kanale największej organizacji MMA w Polsce – KSW. ForBET ponad rok temu zaczął współpracę z Radosławem Rzeźnikiewiczem, prowadzącym kanał Kartofliska. Kanał przedstawiający perypetie w najniższych rozgrywkowych w Polsce cieszy się ogromną popularnością i ma obecnie ponad 180 tysięcy subskrybentów.
YouTube w służbie bukmacherom?
Surowe obostrzenia odnoszące się do treści reklam emitowanych przez zakłady bukmacherskie wymusza poszukiwanie kreatywnych sposobów na pokazanie własnej marki. Doskonałym miejsce do zrobienia tego jest YouTube, gdzie zakłady bukmacherskie radzą sobie coraz lepiej. Średnia widownia przekraczająca ponad 120 000 użytkowników, jaką gromadzi regularnie Piłkarski Quiz Pod Napięciem (kanał ETOTO TV) może zachęcać kolejne działy marketingu do tworzenia podobnego contentu w najbliższych latach.