Szósty weekend wyścigowy sezonu 2023 Formuły 1 odbędzie się w Monako. Po odwołanym Grand Prix San Marino na Imoli, w dniach 26-28 maja rywalizacja będzie się toczyć na legendarnym torze Monte Carlo. Zmagania zaliczane do mistrzostw świata F1 goszczą tam od 1950 roku, z przerwą na lata 1951-1954 i 2020. Ta druga spowodowana była pandemią COVID-19.
Co znajdziesz w artykule?
🇲🇨 Harmonogram Grand Prix Monako 2023
26 maja (piątek):
- 1. sesja treningowa, godz. 13:30-14:30;
- 2. sesja treningowa, godz. 17:00-18:00.
27 maja (sobota):
- 3. sesja treningowa, godz. 12:30-13:30;
- Kwalifikacje, godz. 16:00-17:00.
28 maja (niedziela):
- Wyścig, godz. 15:00.
Przeczytaj również: Jak obstawiać Formułę 1? Poradnik typera F1
Tor Monte Carlo – charakterystyka
Tor Monte Carlo przeszedł wiele modyfikacji. Niektóre zmiany wynikały z nowych inwestycji w mieście, a inne miały na celu poprawę bezpieczeństwa i dostosowanie trasy do zmieniających się wyścigów. Pierwotnie tor był znacznie szybszy, miał mniej zakrętów, a zamiast barier bezpieczeństwa używano belek słomy. Zdarzało się, że samochody wpadały do… morza. Wraz z rozwojem samochodów Formuły 1 konieczne było dostosowanie toru w Monako zarówno pod względem tempa, jak i bezpieczeństwa.
Co roku z okazji Grand Prix F1 obiekt w Monako jest specjalnie przygotowywany. Budowa trwa sześć tygodni, a demontaż trzy tygodnie. Wymienia się fragmenty nawierzchni i wprowadza drobne zmiany w krawężnikach i barierach. Obiekt jest wykorzystywany również przez inne serie wyścigowe. Co dwa lata odbywa się tam rywalizacja samochodów historycznych, która poprzedza Grand Prix Formuły 1. Od 2015 roku w Monako ściga się również Formuła E. Jednak to Grand Prix F1 jest zawsze ostatnim wyścigiem, po którym przeprowadza się demontaż całej infrastruktury.
Gdyby tor w Monako był całkowicie nowym projektem, nie spełniałby wymagań najwyższej kategorii FIA. Trasa jest zbyt krótka (powinna mieć ponad cztery kilometry) i brakuje na niej wystarczających stref bezpieczeństwa. Nie ma tu również odpowiedniej infrastruktury. Monako jest obecne w Formule 1 od samego początku i regularnie dostosowuje się do zmian, co utrzymuje je w kalendarzu wyścigów. Od dłuższego czasu pojawiają się plotki o możliwym wydłużeniu trasy w celu ułatwienia wyprzedzania, jednak układ ulic nie sprzyja takim zmianom. Budowa nowej dzielnicy przy wjeździe do tunelu miała na to wpłynąć, lecz układ ulic w tamtej okolicy nie pozwala na takie rozwiązanie.
Tor uliczny w Monako jest najkrótszy, najwęższy i najwolniejszy w kalendarzu Formuły 1. Wyprzedzanie podczas wyścigów jest tam niezwykle trudne, ponieważ kierowca jadący znacznie wolniej od rywali może ich skutecznie blokować. Musi tylko nie popełniać żadnych błędów, utrzymywać optymalną linię jazdy i dobrze wychodzić z zakrętów na dwóch głównych prostych.
Na torze w Monako znajduje się tylko jedna strefa DRS, która jest umieszczona na prostej start-meta, jednak wyprzedzanie w tym miejscu jest bardzo trudne. Najlepsze miejsce do podjęcia próby zyskania pozycji znajduje się w miejscu hamowania po wyjeździe z tunelu, chociaż ze względów bezpieczeństwa system DRS nie jest tam używany. W wyścigach F1 w Monako rzadko dochodzi do tzw. mijanek. Sukces w tym wyścigu zależy głównie od dobrego wyniku w kwalifikacjach, odpowiedniej strategii (zazwyczaj tylko jeden pit-stop) i bezbłędnej jazdy. Dla kierowców z czołówki kluczowe jest również umiejętne reagowanie na nagłe sytuacje, takie jak np. samochód bezpieczeństwa.
Grand Prix Monako to jedyny wyścig Formuły 1 rozgrywany na skróconym dystansie. Wszystkie inne gonitwy mają długość między 305 a 310 kilometrów, podczas gdy w Monako kierowcy przejeżdżają zaledwie 260 kilometrów. Jest to spowodowane niską średnią prędkością na torze (tylko 42% dystansu jest pokonywane z pełnym gazem). Gdyby ten wyścig odbywał się na standardowym dystansie, trwałby dłużej niż przewidziane regulaminem maksymalnie dwie godziny.
Podczas Grand Prix Monako zespoły wykorzystują maksymalny poziom docisku aerodynamicznego. Często dokonuje się jednorazowych zmian w układzie kierowniczym i zawieszeniu, aby samochody lepiej radziły sobie na tym krętym torze. Dostawcy opon zawsze przywożą najbardziej miękkie mieszanki opon. Zużycie ogumienia i spalanie paliwa jest najniższe w całym kalendarzu. Szanse na wyjechanie samochodu bezpieczeństwa są bardzo wysokie.
📊 GP Monako – statystyki
W najbliższej odsłonie Grand Prix Monako weźmie udział czterech kierowców, którzy w przeszłości triumfowali w tej gonitwie. To Fernando Alonso (2006, 2007), Lewis Hamilton (2008, 2016, 2019), Max Verstappen (2021) i Sergio Pérez (2022). W zeszłym roku obok Péreza (Red Bull) na podium zmagań na torze Monte Carlo stanęli Carlos Sainz (Ferrari) i Max Verstappen (Red Bull).
Zwycięzcy Grand Prix Monako – 3 ostatnie edycje:
Sezon | 1. miejsce | 2. miejsce | 3. miejsce |
---|---|---|---|
2022 | 🇲🇽 S. Pérez | 🇪🇸 C. Sainz (Ferrari) | 🇳🇱 M. Verstappen (Red Bull) |
2021 | 🇳🇱 M. Verstappen (Red Bull) | 🇪🇸 C. Sainz (Ferrari) | 🇬🇧 L. Norris (McLaren) |
2019 | 🇬🇧 L. Hamilton (Mercedes) | 🇩🇪 S. Vettel (Ferrari) | 🇫🇮 V. Bottas (Mercedes) |
🏆 Klasyfikacja kierowców
Wyświetl ten post na Instagramie
🏆 Klasyfikacja konstruktorów
Wyświetl ten post na Instagramie
✅ Gdzie obstawiać F1? Typy na GP Monako 2023
Zakłady na Formułę 1 znajdziesz u niemal wszystkich legalnych bukmacherów w Polsce. Jesteś ciekaw plusów i minusów każdego z nich? Sprawdź nasz ranking bukmacherów, wzbogacony o opisy poszczególnych operatorów i opinie klientów. Opracowaliśmy również narzędzie, które w 30 sekund pomaga wybrać buka na start i zebraliśmy najlepsze bonusy powitalne.
❤️ Nasz bukmacher na GP Monako 2023: Superbet
Max Verstappen (Red Bull) do gonitwy o Grand Prix Miami 2023 wystartował z dziewiątego pola, ale finiszował na pierwszej lokacie i tym samym umocnił się na prowadzeniu w klasyfikacji przejściowej mistrzostw świata Formuły 1. Siłą rzeczy czempion z dwóch poprzednich sezonów z kursem 2.15 otwiera listę faworytów bukmachera Superbet do triumfu w następnym wyścigu, czyli Grand Prix Monako 2023. Inni pretendenci do zwycięstwa na torze Monte Carlo to: Sergio Pérez (4.00), Charles Leclerc (4.75) i Fernando Alonso (7.00).
U bukmachera Superbet po założeniu konta możesz otrzymać dodatkowe 3754 PLN na stawianie kuponów. W tej kwocie zawarte są takie bonusy, jak: cashback 3500 zł, freebet 20 zł, bonus od pierwszej wpłaty 200 zł oraz extra freebet 34 zł.
Kod do rejestracji na stronie superbet.pl: WiecejPLN.
Skorzystaj z poniższego kalkulatora, żeby obliczyć kwotę na zakłady sportowe, jaką będziesz dysponować po wpłaceniu pierwszego depozytu do tego bukmachera.
Kto wygra Grand Prix Monako 2023? Kursy bukmacherskie*:
Kierowca | Zespół | Kurs |
---|---|---|
🇳🇱 Max Verstappen | 🇦🇹 Red Bull | 2.15 |
🇲🇽 Sergio Pérez | 🇦🇹 Red Bull | 4.00 |
🇲🇨 Charles Leclerc | 🇮🇹 Ferrari | 4.75 |
🇪🇸 Fernando Alonso | 🇬🇧 Aston Martin | 7.00 |
🇪🇸 Carlos Sainz jr | 🇮🇹 Ferrari | 25.00 |
🇬🇧 George Russell | 🇩🇪 Mercedes | 30.00 |
🇬🇧 Lewis Hamilton | 🇩🇪 Mercedes | 30.00 |
🇨🇦 Lance Stroll | 🇬🇧 Aston Martin | 80.00 |
🇫🇷 Esteban Ocon | 🇫🇷 Alpine | 300.00 |
🇬🇧 Lando Norris | 🇬🇧 McLaren | 300.00 |
🇫🇷 Pierre Gasly | 🇫🇷 Alpine | 300.00 |
🇩🇰 Kevin Magnussen | 🇺🇸 Haas | 800.00 |
🇩🇪 Nico Hülkenberg | 🇺🇸 Haas | 1000.00 |
🇦🇺 Oscar Piastri | 🇬🇧 McLaren | 1000.00 |
🇹🇭 Alexander Albon | 🇬🇧 Williams | 1500.00 |
🇨🇳 Guanyu Zhou | 🇨🇭 Alfa Romeo | 1500.00 |
🇫🇮 Valtteri Bottas | 🇨🇭 Alfa Romeo | 1500.00 |
🇯🇵 Yuki Tsunoda | 🇮🇹 AlphaTauri | 2000.00 |
🇺🇸 Logan Sargeant | 🇬🇧 Williams | 2500.00 |
🇳🇱 Nyck de Vries | 🇮🇹 AlphaTauri | 2500.00 |
*Stan kursów z dnia: 24.05.2023
Przeczytaj również: MŚ elity 2023 w hokeju na lodzie mężczyzn. Terminarz, kursy bukmacherskie i transmisje na żywo
📺 Gdzie oglądać F1?
Transmisje live z weekendów Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2023 z polskim komentarzem można oglądać tylko na platformie Viaplay. Stream online oferuje też np. F1 TV Pro, dostępna przez internet za opłatą i bez polskiego komentarza.
Foto: shutterstock.com