Zmagania w najbardziej prestiżowej na świecie serii wyścigów samochodowych odbywają się od 1950 roku, a zakłady bukmacherskie towarzyszą im od samego początku. W Polsce Formuła 1 od lat cieszy się sporą popularnością, która została spotęgowana dołączeniem do stawki kierowców Roberta Kubicy. W związku z tym legalni bukmacherzy online proponują całą gamą zakładów na królową motorsportu.
Co znajdziesz w artykule?
✅ Obstawianie F1. Najważniejsze rynki
Zakład na zwycięzcę
To najpopularniejszy typ zakładu bukmacherskiego na Formułę 1, w którym możemy wytypować nie tylko triumfatora konkretnego wyścigu, ale również poszczególnych treningów czy kwalifikacji. O najwyższe cele w każdym sezonie walczy zazwyczaj tylko kilku kierowców, więc pojawia się tu możliwość osiągnięcia wygranej przy umiarkowanie wysokim ryzyku porażki. Ponadto swoje szanse na sukces możemy zwiększyć po wybraniu zmodyfikowanej wersji tego zakładu, w której typujemy jedynie czy dany kierowca znajdzie się np. w TOP 3, TOP 6 lub TOP 10 treningu, kwalifikacji lub wyścigu.
Przykładowa oferta:
Przeczytaj również: Formuła 1 w sezonie 2022. Terminarz wyścigów, faworyci bukmacherów i kursy. Skarb kibica F1
H2H, czyli kto lepszy
Czy Max Verstappen będzie lepszy od Charlesa Leclerca? Czy Carlos Sainz finiszuje na wyższej pozycji niż Lewis Hamilton? Czy George Russell dojedzie do mety przed Sergio Pérezem? Podobne pytania dręczą wielu miłośników Formuły 1 przed każdym wyścigiem, a bukmacherzy takie rozważania przekuli na zakłady.
Czy kierowca zdobędzie punkty?
Chciałbyś postawić zakład na zdarzenie z udziałem Fernando Alonso czy Valtteriego Bottasa, ale nie masz przekonania, że stać ich na zajęcie miejsca w czołówce wyścigu lub chociaż treningu czy kwalifikacji? Nic straconego, gdyż bukmacherzy są przygotowani na taką okoliczność i proponują zakłady, w których można wskazać czy dany zawodnik ukończy wyścig na punktowanej pozycji lub czy… w ogóle dojedzie do mety. W F1 jak w każdym sporcie motorowym zdarzają się awarie i wypadki, więc pewnym ukończenia zawodów nie może być tak naprawdę żaden z uczestników.
Najszybsze okrążenie
Od sezonu 2019 kierowca, który w wyścigu zanotuje najlepszy czas okrążenia, zdobywa punkt do klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Ta nowinka sprawiła, że walka o to “oczko” bywa naprawdę zacięta i najszybsze okrążenie wcale nie musi paść łupem triumfatora wyścigu. Wręcz przeciwnie. Bywa, iż jeźdźcy sklasyfikowani na dalszych miejscach zjeżdżają na ponadprogramowy pit-stop tylko po to, żeby założyć świeże opony, które ułatwiają rywalizację z czasem.
Przykładowe typy:
Zakłady na zespół
W Formule 1 każdy zespół wystawia po dwóch kierowców, wobec czego oprócz klasyfikacji jeźdźców prowadzona jest również tabela konstruktorów. Bukmacherzy wykorzystali ten fakt i pozwalają postawić np. na “stajnię”, której bolid finiszuje jako pierwszy lub czy oba bolidy danego teamu dojadą do mety. Ten pierwszy typ zakładu staje się ciekawą opcją, kiedy kierowcy jednego zespołu w niemal każdym wyścigu zgarniają pierwszą lokatę, ale triumf jednego z nich nie jest o wiele bardziej prawdopodobny niż tego drugiego.
Przykładowa oferta:
Pozostałe zakłady na Formułę 1
Wśród podstawowych zakładów na F1 znajdują się jeszcze takie, w których możemy wytypować kierowcę, który jako pierwszy nie dojedzie do mety (np. z powodu awarii auta) lub obstawić czy w danej gonitwie pojawi się na torze samochód bezpieczeństwa. Oprócz tego wśród fanów królowej motorsportu popularne są też zakłady długoterminowe na klasyfikację generalną mistrzostw świata. Tam możemy spróbować swoich sił w wytypowaniu czempiona lub obstawić czy dany kierowca ukończy zmagania np. w TOP 3.
Przykład oferty:
📚 Poradnik obstawiania Formuły 1
Sukces w Formule 1 wbrew pozorom nie zależy tylko od szybkiego i bezawaryjnego bolidu. Typerzy królowej motorsportu u bukmacherów powinni więc zwracać uwagę na inne czynniki, które mogą zadecydować o kolejności na mecie w poszczególnych wyścigach.
Tor ma znaczenie
– Monako może być ładnym miejscem do oglądania wyścigu, ale szczerze mówiąc w ogóle go nie lubię – twierdzi Kimi Räikkönen, mistrz świata F1 z sezonu 2007, cytowany przez Sport.pl. – Myślę, że z perspektywy mechaników jest jeszcze gorzej. Teraz mamy nowy padok i garaże, więc sytuacja trochę się poprawiła, ale nie jest to fajne miejsce do pracy. Super jeśli chcesz tu przyjechać i obejrzeć wyścig, ale osobiście jestem zdania, że im wcześniej ten weekend dobiega końca, tym lepiej.
Sezon Formuły 1 jest długi, wyścigów jest dużo, więc siłą rzeczy każdy kierowca ma swoje ulubione tory oraz takie, na których nie za bardzo lubi się ścigać. Czasem jest to kwestia atmosfery, czasem organizacji, a czasem specyfiki danego obiektu, który może ułatwiać lub utrudniać wyprzedzanie.
– Barcelona jest jednym z najlepiej znanych nam torów, gdyż rokrocznie w zimie pokonujemy tam wiele kilometrów w czasie testów. Sam wyścig nie jest wspaniały, ponieważ trudno wyprzedzać, ale i tak to jest świetna Grand Prix, ze wspaniałą atmosferą i entuzjastycznymi hiszpańskimi kibicami – dodaje Robert Kubica, a jego słowa przywołuje Interia.pl.
Kierowca równie ważny jak bolid
Szybkie auto to klucz do sukcesu w królowej sportów motorowych, ale do osiągnięcia dobrego wyniku potrzebny jest jeszcze odpowiedni kierowca. Przed postawieniem na danego jeźdźca warto poświęcić trochę czasu na analizę. Czy wybrany zawodnik zajmuje w klasyfikacji mistrzostw świata tzw. bezpieczną lokatę, czy może kogoś goni lub przed kimś ucieka? Z którego pola startowego przystąpi do wyścigu nasz faworyt? Czy dany kierowca lepiej czuje się w roli broniącego zajmowanej pozycji, czy atakującego? Czy potrafi odpowiednio zarządzać ogumieniem? Jak wyglądała kolejność na mecie wyścigu w poprzednich latach? To zaledwie kilka z podstawowych pytań, na jakie należy sobie odpowiedzieć przed zawarciem zakładu bukmacherskiego.
Pogoda
Ayrton Senna nazywany był królem deszczu. Jego rywale w trudnych warunkach atmosferycznych jeździli zazwyczaj bardzo asekuracyjnie, a on wówczas rozwijał żagle i mknął do mety po zwycięstwo. Ewentualne opady sprawiają, że na torze robi się ślisko, a wtedy nietrudno o kolizje, po których wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Takie sytuacje potrafią wywrócić rywalizację do góry nogami, gdyż przewaga lidera wyścigu nad resztą stawki zostaje zniwelowana niemal do zera.
Zgrany team
W Formule 1 każdy z zespołów wystawia w każdym wyścigu po dwóch kierowców. Umiejętne zarządzanie obowiązkowymi pit-stopami na zmianę opon i wybór odpowiedniego ogumienia to podstawa funkcjonowania teamu, która ma kluczowe znaczenie w sytuacjach, w których o kolejności na mecie mogą decydować nawet ułamki sekund. Oprócz tego w interesie włodarzy każdego zespołu leży dbanie o dobre relacje pomiędzy kierowcami. Czasem jest o to niezwykle trudno, gdyż zawodnicy F1 należą do niezwykle ambitnych ludzi i nie każdy jest w stanie zaakceptować rolę jeźdźca numer dwa. Przerost ambicji prowadzi często do konfliktowych sytuacji, które kończą się np. utratą prowadzenia w wyścigu.
📑 Co trzeba wiedzieć o Formule 1?
Ile punktów przysługuje kierowcy za zajęcie określonego miejsca w wyścigu? Co to jest pole position i jak się o nie walczy? Na czym polegają pit-stopy? Jaką funkcję pełni samochód bezpieczeństwa? Z jakich opon korzystają kierowcy? Co oznaczają poszczególne flagi używane przez obsługę toru? Jakie kary mogą nakładać na jeźdźców sędziowie? Ile trwa wyścig? Takie rzeczy powinien wiedzieć każdy typer F1.
Punktacja za wyścig
Punkty do klasyfikacji mistrzostw świata zdobywa czołowa „dziesiątka” każdego wyścigu. Przyznawane są one według następującego klucza:
- 1. miejsce – 25 punktów,
- 2. miejsce – 18 punktów;
- 3. miejsce – 15 punktów;
- 4. miejsce – 12 punktów;
- 5. miejsce – 10 punktów;
- 6. miejsce – 8 punktów;
- 7. miejsce – 6 punktów;
- 8. miejsce – 4 punkty;
- 9. miejsce – 2 punkty;
- 10. miejsce – 1 punkt.
Oprócz tego 1 punkt zdobywa kierowca, który w danym wyścigu uzyska najlepszy czas okrążenia pod warunkiem, że na mecie zamelduje się w pierwszej „dziesiątce”.
Pole position
Przed każdą gonitwą kierowcy rywalizują w kwalifikacjach lub sprincie kwalifikacyjnym o jak najlepsze pole startowe. Pierwsze pole nazywane jest pole position i daje największe szanse na udany start w wyścigu.
Kwalifikacje polegają na uzyskaniu jak najlepszego czasu przejazdu jednego okrążenia toru.
Sprint kwalifikacyjny to natomiast rozgrywany kilka razy w sezonie mini-wyścig na dystansie ok. 100 km i o czasie trwania ok. 25-30 min, bez obowiązkowego pit-stopu. Kolejność bolidów na starcie jest ustalana na podstawie tradycyjnych kwalifikacji.
Punktacja za sprint kwalifikacyjny
Tradycyjne kwalifikacje nie są punktowane, ale sprinty kwalifikacyjne owszem. Na dodatkową zdobycz może liczyć najlepsza „ósemka” według klucza: 8-7-6-5-4-3-2-1.
Pit-stop
To nic innego jak postój w boksie na zmianę opon i naprawę drobnych usterek. W Formule 1 tankowanie jest wówczas zabronione. Każdy kierowca podczas wyścigu F1 musi zaliczyć przynajmniej jeden pit-stop na wymianę ogumienia. Cała “akcja” serwisowa trwa zazwyczaj poniżej 3 sekund, a rekordowy pit-stop zanotował zespół Red Bull Racing, który podczas Grand Prix Wielkiej Brazylii w 2019 roku w samochodzie Maxa Verstappena wymienił cztery koła w czasie 1,82 sek.
Samochód bezpieczeństwa
Nieoczekiwane i niebezpieczne zdarzenia, takie jak wypadki czy drastyczne załamania pogody, powodują konieczność wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. Gdy na torze obecny jest safety car, kierowcy nie mogą się wyprzedzać.
Wyjazd samochodu bezpieczeństwa sygnalizowany jest przez obsługę wyścigu żółtymi flagami i tablicą z napisem “SC”. Początkowo safety car ma włączone zielone światła, co sygnalizuje jadącemu za nim bolidowi możliwość wyprzedzania. Kiedy za samochodem bezpieczeństwa znajdzie się lider gonitwy, światła zmieniają kolor na żółty, a wyprzedzanie jest zabronione. W momencie podjęcia przez dyrektora wyścigu decyzji o wznowieniu ścigania, światła samochodu bezpieczeństwa są wyłączane na kilka zakrętów przed zjazdem do alei serwisowej. Kierowcy ponownie mogą się wyprzedzać po przekroczeniu tzw. pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa, czyli miejsca zjazdu do alei serwisowej.
Wirtualny samochód bezpieczeństwa
Gdy na torze dojdzie do niebezpiecznej sytuacji, w której jednak wyjazd samochodu bezpieczeństwa byłby nieuzasadniony, może zostać wdrożona procedura wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, aktywowana podwójną żółtą flagą i komunikatem “VSC” na tablicach świetlnych.
W trakcie procedury virtual safety car kierowcy muszą zmniejszyć prędkość do odgórnie ustalonej przez ECU, właściwej dla danego sektora toru. Obowiązuje też zakaz wyprzedzania, chyba że rywal zjeżdża do alei serwisowej lub zmaga się np. z awarią bolidu. W chwili zakończenia procedury VSC teamy zostają o tym powiadomione za pośrednictwem systemu komunikacyjnego. Następnie w czasie od 10 do 15 sekund panele świetlne zmieniają kolor na zielony, co oznacza, że kierowcy mogą znów się ścigać.
Flagi
W Formule 1 multum komunikatów przekazywanych jest kierowcom za pośrednictwem flag.
Biała flaga – powolny pojazd na torze.
Niebieska flaga – nakaz umożliwienia bezpiecznego dublowania. Gdy kierowca trzykrotnie zignoruje niebieską flagę, zostanie ukarany.
Czarna flaga z pomarańczowym kołem – informacja dla kierowcy, że jego bolid jest uszkodzony.
Flaga w czerwono-żółte pasy – ostrzeżenie przed śliską nawierzchnią, np. z powodu opadów deszczu lub ze względu na olej lub inną ciecz na torze.
Żółta flaga – nakaz zwolnienia i zachowania szczególnej ostrożności z powodu niebezpieczeństwa na torze oraz zakaz wyprzedzania.
Czerwona flaga – nakaz zatrzymania się, np. z powodu poważnego wypadku lub złych warunków torowych.
Czarno-biała flaga – niesportowe zachowanie, ostrzeżenie przed pokazaniem czarnej flagi.
Czarna flaga – dyskwalifikacja i nakaz natychmiastowego zjazdu do boksu.
Zielona flaga – koniec ograniczeń i brak niebezpieczeństwa.
Czarno-biała flaga w szachownicę – informacja o zakończeniu treningu, kwalifikacji lub wyścigu.
Opony
Aktualnym dostawcą opon w Formule 1 jest włoska firma Pirelli. Dostępne jest ogumienie o pięciu stopniach twardości: C1, C2, C3, C4 i C5, z których przed każdym weekendem wyścigowym wybierane są trzy: miękkie, pośrednie i twarde. Dodatkowo dostarczane są dwa rodzaje opon deszczowych: pośrednie i pełne. W każdym wyścigu kierowca jest zobowiązany do skorzystania z co najmniej dwóch mieszanek, a bolidy ustawione na starcie na dziesięciu pierwszych polach muszą mieć założone ogumienie z drugiej części kwalifikacji. W przypadku opadów deszczu przepis o konieczności użycia dwóch mieszanek nie obowiązuje.
Każda opona jest oznaczona kolorowym paskiem na brzegu, dzięki czemu można rozpoznać, z jakiego ogumienia w danym momencie korzysta kierowca:
- czerwony – miękkie,
- żółty – pośrednie,
- biały – twarde,
- zielony – przejściowe,
- niebieski – pełne deszczowe.
Długość wyścigu
Każda gonitwa rozgrywana jest na z góry ustalonej liczbie okrążeń, zależnej od długości danego toru. Jednak wyścig może trwać co najwyżej dwie godziny i po upływie tego czasu zostanie automatycznie zakończony, jeśli z różnych przyczyn nie uda się przejechać zaplanowanego dystansu.
Kary
Przedwczesny start, przekroczenie dozwolonej prędkości w alei serwisowej, wyprzedzanie podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa, ignorowanie flag, blokowanie czy spowodowanie wypadku – to niektóre z przewinień, jakich może dopuścić się kierowca. Sędziowie mają natomiast możliwość nakładania następujących kar:
- Przejazd przez aleję serwisową z zachowaniem limitu prędkości;
- Kara 10 sekund – należy zjechać do boksu i zatrzymać się na wyznaczony czas, a mechanicy nie mogą wówczas pracować przy aucie.
- Przesunięcie na starcie kolejnego wyścigu o 5 lub 10 pozycji do tyłu;
- Dyskwalifikacja;
- Zawieszenie na określoną liczbę wyścigów;
- Punkty karne (12 punktów = zawieszenie na jeden wyścig);
- Wykluczenie z mistrzostw świata F1 w danym sezonie.
✅ Gdzie obstawiać F1?
Zakłady na Formułę 1 znajdziesz u niemal wszystkich legalnych bukmacherów w Polsce. Jesteś ciekaw plusów i minusów każdego z nich oraz tego, który oferuje najwyższy bonus powitalny? Sprawdź nasz ranking bukmacherów, wzbogacony o opisy poszczególnych operatorów i opinie klientów. Opracowaliśmy również narzędzie, które w 30 sekund pomaga wybrać buka na start.
💛 Fortuna
Fani Formuły 1, którzy założą konto u bukmachera Fortuna, mogą liczyć na bonusy na start o wartości do 2720 PLN. Składają się na nie:
- Cashback wysokości do 600 zł;
- Bonus do drugiego depozytu o wartości do 2100 zł;
- Freebet 20 PLN.
Kod do rejestracji na stronie efortuna.pl: WiecejPLN.
Przy pomocy poniższego kalkulatora obliczysz kwotę na obstawianie, jaka będzie do twojej dyspozycji po dokonaniu pierwszej wpłaty do tego bukmachera.
❤️ Fuksiarz
Każdy nowy typer u bukmachera Fuksiarz może otrzymać zwrot do 500 zł za pierwszy postawiony zakład. Co istotne, cashback ten nie wymaga obrotu i może zostać od razu wypłacony na konto bankowe.
Kod do rejestracji na stronie fuksiarz.pl: WiecejPLN.
Skorzystaj z poniższego kalkulatora, żeby obliczyć kwotę na zakłady sportowe, jaką będziesz dysponować po złożeniu pierwszego depozytu u tego bukmachera.
💚 BETFAN
Bonus powitalny dla nowych klientów jest również dostępny u bukmachera BETFAN. Dzięki niemu można otrzymać dodatkowe 660 zł na obstawianie w postaci cashbacku do 600 PLN i freebetu o wartości 60 PLN.
Kod do rejestracji na stronie betfan.pl: WiecejPLN.
Dzięki poniższemu kalkulatorowi obliczysz kwotę na zakłady bukmacherskie online, jaką będziesz dysponować po pierwszym zasileniu konta gracza u tego buka.
Przeczytaj również: Kalendarz wydarzeń sportowych 2022
📺 Gdzie oglądać F1?
Transmisje live z weekendów Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2022 z polskim komentarzem można oglądać tylko na kanałach Eleven Sports. Stream online oferują m.in. elevensports.pl, Player.pl czy WP pilot. Zmagania relacjonuje na żywo również F1 TV Pro, dostępna przez internet za opłatą i bez polskiego komentarza.
Foto: depositphotos.com