Od 23 do 25 maja potrwa ósmy weekend wyścigowy Formuły 1 – Grand Prix Monako 2025. Areną zmagań będzie tor w Monte Carlo – najbardziej prestiżowa uliczna trasa w kalendarzu królowej motorsportu.
Co znajdziesz w artykule?
Harmonogram Grand Prix Monako 2025
23 maja (piątek):
- 1. sesja treningowa, godz. 13:30-14:30
- 2. sesja treningowa, godz. 17:00-18:00
24 maja (sobota):
- 3. sesja treningowa, godz. 12:30-13:30
- Kwalifikacje, godz. 16:00-17:00
25 maja (niedziela):
- Wyścig, godz. 15:00
Przeczytaj również: Jak obstawiać Formułę 1? Poradnik typera F1
GP Monako – statystyki
W najbliższej odsłonie Grand Prix Monako weźmie udział czterech kierowców, którzy w przeszłości triumfowali w tej gonitwie. To Fernando Alonso (2006, 2007), Lewis Hamilton (2008, 2016, 2019), Max Verstappen (2021, 2023) i Charles Leclerc (2024). W zeszłym roku obok Charlesa Leclerca na podium zmagań na torze w Monte Carlo stanęli Oscar Piastri i Carlos Sainz Jr.
Klasyfikacja kierowców przed Grand Prix Monako 2025
Wyświetl ten post na Instagramie
Klasyfikacja konstruktorów przed Grand Prix Monako 2025
Wyświetl ten post na Instagramie
❤️ Nasz bukmacher na Grand Prix Monako 2025: Superbet
Monako. Trzy sylaby, które w świecie Formuły 1 znaczą więcej niż niejeden tytuł. Najkrótszy tor w kalendarzu, ale jedno z najdłużej pamiętanych wydarzeń każdego sezonu. Grand Prix Księstwa to perła w koronie motorsportu, a zarazem wyścig, który każdego roku wystawia kierowców i inżynierów na próbę precyzji, nerwów i strategii. 82. edycja zapowiada się wyjątkowo – nie tylko ze względu na swoje tradycyjne trudności, ale także nowe przepisy, które mogą całkowicie odmienić układ sił.
Tor, który nie wybacza błędów
Circuit de Monaco to 3,337 km wąskich, krętych ulic Monte Carlo, pokonywanych aż 78 razy. Kierowcy nie mają tu czasu na oddech – 19 zakrętów, niewielkie różnice wysokości i słynny tunel, który prowadzi na prostą przy porcie, czynią ten tor niepodrabialnym. Każdy milimetr asfaltu ma znaczenie, każdy błąd może zakończyć się uderzeniem w bandę.
Z uwagi na brak stref wyjazdowych i ekstremalnie bliskie bariery, wyprzedzanie jest tu praktycznie niemożliwe. Jedyną realną szansą jest dohamowanie do szykany Nouvelle na końcu tunelu, ewentualnie zakręty Sainte Devote lub Mirabeau. Ale każda próba wymaga potężnego ryzyka.
Nowe przepisy: obowiązkowe dwa pit-stopy
Dotychczas Monako uchodziło za tor „jednozmianowy” – kierowcy zjeżdżali do boksów raz, często tylko po to, by spełnić regulaminowe minimum. W tym roku jednak wszystko się zmienia. FIA wprowadziła obowiązek dwóch pit-stopów niezależnie od warunków pogodowych. Każdy zawodnik musi użyć co najmniej trzech kompletów opon, w tym dwóch różnych mieszanek w przypadku jazdy po suchym torze.
Dla typerów to kluczowa zmiana. Trzeba zwrócić uwagę na strategie zespołów i sposób zarządzania oponami. Niespodziewany timing drugiego zjazdu może okazać się kluczowy – szczególnie przy potencjalnej neutralizacji, która jak pokazuje historia, w Monako zdarza się regularnie (w 3 z 5 ostatnich edycji pojawiał się samochód bezpieczeństwa).
Opony, strategia i pułapki
Pirelli na weekend w Monako przygotowało najbardziej miękkie mieszanki: C4 jako twardą, C5 jako pośrednią i C6 jako miękką. To krok w stronę większej zmienności strategii, ale też ryzyko wystąpienia grainingu – zwłaszcza w pierwszych treningach, zanim nawierzchnia zostanie pokryta ogumieniem. Połowa toru została w tym roku odnowiona – od zakrętu nr 12 do nr 3 – co może dodatkowo wpłynąć na różnice w przyczepności między fragmentami trasy.
Warto zaznaczyć: mimo miękkich mieszanek, zużycie opon w Monako jest stosunkowo niewielkie. Z tego względu w przeszłości wielu kierowców praktycznie nie traciło tempa przez całą długość stintów. Tym razem jednak dodatkowy pit-stop może zmusić zespoły do eksperymentów, np. ze zjazdem po miękką mieszankę w końcówce, jeśli pojawi się safety car.
Kwalifikacje – najważniejszy moment weekendu
Statystyki mówią same za siebie: aż 45,71% zwycięzców Grand Prix Monako startowało z pole position. Kolejne 22,68% – z drugiego pola. W zeszłym roku pierwsza dziesiątka dojechała dokładnie w takiej samej kolejności, w jakiej ruszała. I choć nowe przepisy mogą nieco zmienić dynamikę rywalizacji, to jedno pozostaje pewne: kto zawiedzie w sobotę, ten w niedzielę może jedynie liczyć na cud.
Dlatego już podczas kwalifikacji warto przyglądać się faworytom – nie tylko z myślą o typowaniu zwycięzcy wyścigu, ale też pierwszego kierowcy na mecie z konkretnego zespołu czy w danej parze zawodników.
Pogoda bez niespodzianek
Na szczęście (lub nieszczęście dla fanów chaosu) prognozy nie przewidują żadnych opadów przez cały weekend. Temperatury mają utrzymywać się w przedziale 20–21°C, a wilgotność powietrza będzie niska. To oznacza, że o wszystkim zadecydują kwalifikacje, strategia i precyzja w prowadzeniu bolidu.
Faworyci? Zależy od soboty
Z historycznego punktu widzenia McLaren (15 zwycięstw) i Ferrari (10) to najbardziej utytułowane zespoły w Monako, ale nie można lekceważyć Red Bulla (7 zwycięstw), zwłaszcza że w ostatnich sezonach dominował na torach wymagających wysokiego docisku. Warto jednak pamiętać, że nawet najmocniejsze zespoły nie poradzą sobie bez dobrego tempa na jednym okrążeniu.
Obstawianie – na co zwrócić uwagę?
- Kwalifikacje to prawie wszystko. Zdobywca pole position ma niemal 50% szans na wygranie wyścigu. W zakładach warto zwrócić uwagę na typy dotyczące zwycięzcy kwalifikacji, TOP 3 na starcie oraz najlepszego kierowcy w danym zespole.
- Dwa pit-stopy mogą namieszać. Zespoły będą musiały podejść kreatywnie do strategii. Kierowcy z dalszych pozycji mogą zyskać na wcześniejszych lub późniejszych zjazdach – warto śledzić zakłady na TOP 6 i TOP 10 dla tych, którzy dobrze radzą sobie w warunkach zmiennej strategii.
- Safety car prawdopodobny, ale nie gwarantowany. W 3 z 5 ostatnich edycji pojawił się samochód bezpieczeństwa – warto uwzględnić to w zakładach typu „czy będzie safety car” lub „czy wyścig zakończy się za SC”.
- Mały margines błędu. Tor nie wybacza pomyłek – warto rozważyć zakłady na „DNF” (nieukończenie wyścigu) przez mniej doświadczonych lub bardziej ryzykujących kierowców.
Monako to więcej niż wyścig. To rytuał, legenda, pojedynek z samym sobą i barierami. A od tego roku – także strategiczna łamigłówka. Jeśli szukasz typerskich szans na niespodziankę, to właśnie ten weekend może je przynieść. Bo choć historia Grand Prix Monako napisana jest przez pole position, tegoroczne zmiany mogą dodać do niej zupełnie nowy rozdział.
Kto wygra Grand Prix Monako 2025? Kursy bukmacherskie w Superbet*:
- Oscar Piastri (McLaren) – 2.85
- Lando Norris (McLaren) – 3.10
- Max Verstappen (Red Bull) – 4.25
- Charles Leclerc (Ferrari) – 7.50
- George Russell (Mercedes) – 17.00
- Lewis Hamilton (Ferrari) – 20.00
- Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – 25.00
- Alexander Albon (Williams) – 150.00
- Carlos Sainz Jr. (Williams) – 150.00
- Fernando Alonso (Aston Martin) – 200.00
- Pierre Gasly (Alpine) – 500.00
- Yuki Tsunoda (Red Bull) – 500.00
- Isack Hadjar (Racing Bulls) – 650.00
- Franco Colapinto (Alpine) – 1000.00
- Liam Lawson (Racing Bulls) – 1000.00
- Lance Stroll (Aston Martin) – 1000.00
- Oliver Bearman (Haas) – 1250.00
- Esteban Ocon (Haas) – 1500.00
- Nico Hülkenberg (Sauber) – 2000.00
- Gabriel Bortoleto (Sauber) – 2500.00
*Stan kursów z dnia: 22.05.2025
Nie masz konta w Superbet? Sprawdź, jak odebrać bonusy dla nowych
Sprawdziliśmy i wyszło nam, że nowi klienci bukmachera Superbet z kodem „WiecejPLN” mogą liczyć na dodatkowe 3755 PLN na obstawianie.
Cashback w formie freebetu: do 3500 PLN
- Dokonujesz pierwszej wpłaty min. 20 zł.
- Stawiasz przez 7 dni dowolne kupony.
- Stawki przegranych kuponów (pomniejszone o podatek 12%, wykorzystane bonusy i ew. wygrane) w wysokości do 3500 zł wrócą na twoje konto bonusowe w postaci freebetu.
- Obracasz bonusem 2-krotnie w ciągu 10 dni na kuponach z kursem całkowitym min. 1.80.
Freebet za aplikację: 20 PLN
- Dokonujesz pierwszej wpłaty min. 20 zł.
- W ciągu 7 dni pobierasz aplikację mobilną Superbet i logujesz się w niej.
- Dodatkowe środki w wysokości 20 zł trafią na twoje konto bonusowe.
- Freebet należy wykorzystać w ciągu 10 dni, a ew. wygrana zostanie pomniejszona o wartość freebetu.
Freebet od pierwszego depozytu: 100% do 200 PLN
- Dokonujesz pierwszej wpłaty min. 20 zł.
- Kwota w wysokości 100% tej wpłaty do 200 zł pojawi się na koncie bonusowym.
- Obracasz bonusem 2-krotnie w ciągu 10 dni na kuponach z kursem całkowitym min. 1.80.
Freebet do depozytu: 35 PLN
- Dokonujesz pełnej rejestracji z kodem “WiecejPLN”.
- Dokonujesz pierwszej wpłaty min. 50 zł.
- Dodatkowe środki w wysokości 35 zł trafią na konto bonusowe.
- Freebet należy wykorzystać w ciągu 7 dni, a ew. wygrana zostanie pomniejszona o wartość freebetu.
Przeczytaj również: Final Four Euroligi 2025. Uczestnicy, terminarz, faworyci bukmacherów i transmisje na żywo
Gdzie oglądać F1?
Transmisje live z weekendów Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2025 z polskim komentarzem można oglądać tylko w Eleven Sports. Stream online znajdziesz np. na platformach elevensports.pl i F1 TV.
Foto: shutterstock.com