23 stycznia 2025 roku startują rajdowe mistrzostwa świata. Jak prezentuje się kalendarz WRC 2025? Jakie zespoły, kierowcy i piloci wezmą udział w zmaganiach? Kogo legalni bukmacherzy online uważają za faworyta do tytułu? Gdzie oglądać transmisje na żywo z poszczególnych OS-ów?
Co znajdziesz w artykule?
Kalendarz WRC 2025. Kiedy rajdy?
Zaplanowano 14 imprez zaliczanych do klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata 2025.
- 23-26 stycznia: Rajd Monte Carlo (asfalt);
- 13-16 lutego: Rajd Szwecji (śnieg);
- 20-23 marca: Rajd Safari (szuter);
- 24-27 kwietnia: Rajd Wysp Kanaryjskich (asfalt);
- 15-18 maja: Rajd Portugalii (szuter);
- 5-8 czerwca: Rajd Sardynii (szuter);
- 26-29 czerwca: Rajd Akropolu (szuter);
- 17-20 lipca: Rajd Estonii (szuter);
- 31 lipca – 3 sierpnia: Rajd Finlandii (szuter);
- 28-31 sierpnia: Rajd Paragwaju (szuter);
- 11-14 września: Rajd Chile (szuter);
- 16-19 października: Rajd Europy Środkowej (asfalt);
- 6-9 listopada: Rajd Japonii (asfalt);
- 27-30 listopada: Rajd Arabii Saudyjskiej (szuter).
Przeczytaj również: Kalendarz wydarzeń sportowych 2025
WRC 2025 – kierowcy i zespoły
O tytuł rajdowego mistrza świata w kampanii 2025 powalczy 10 kierowców zrzeszonych w 4 fabrycznych zespołach należących do 3 producentów.
M-Sport Ford WRT (Ford Puma Rally1):
- Grégoire Munster – kierowca / Louis Louka – pilot;
- Josh McErlean / Eoin Treacy.
Hyundai Shell Mobis WRT (Hyundai i20 N Rally1):
- Ott Tänak / Martin Järveoja;
- Thierry Neuville / Martijn Wydaeghet;
- Adrien Fourmaux / Alexandre Coria.
Toyota Gazoo Racing WRT (Toyota GR Yaris Rally1):
- Sébastien Ogier / Vincent Landais;
- Takamoto Katsuta / Aaron Johnston;
- Elfyn Evans / Scott Martin;
- Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen.
Toyota Gazoo Racing WRT 2 (Toyota GR Yaris Rally1):
- Sami Pajari / Marko Salminen.
Zasady WRC w sezonie 2025. Co trzeba wiedzieć?
Klasyfikacje
W Rajdowych Mistrzostwach Świata 2025 prowadzone są dwie klasyfikacje: kierowców i konstruktorów. Najlepsi w każdej z nich sięgają po tytuł mistrza świata. Klasyfikacje są tworzone na podstawie punktacji.
Punktacja
Za ukończenie każdego rajdu zaliczanego do WRC 2025 można zdobyć określoną liczbę punktów:
- 1. miejsce – 25 punktów;
- 2. miejsce – 17 punktów;
- 3. miejsce – 15 punktów;
- 4. miejsce – 12 punktów;
- 5. miejsce – 10 punktów;
- 6. miejsce – 8 punktów;
- 7. miejsce – 6 punktów;
- 8. miejsce – 4 punkty;
- 9. miejsce – 2 punkty;
- 10. miejsce – 1 punkt.
W każdym rajdzie można też zdobyć dodatkowe „oczka” za wynik uzyskany podczas niedzielnych odcinków oraz za czas na ostatnim OS-ie, czyli tzw. Power Stage:
- 1. miejsce – 5 punktów;
- 2. miejsce – 4 punkty;
- 3. miejsce – 3 punkty;
- 4. miejsce – 2 punkty;
- 5. miejsce – 1 punkt.
✅ Gdzie obstawiać WRC 2025? Faworyci bukmacherów
Czy u bukmacherów można obstawiać rajdy samochodowe? Tak, niektórzy polscy bukmacherzy online oferują obstawianie Rajdowych Mistrzostw Świata 2025. Przed podjęciem decyzji o założeniu konta możesz sprawdzić nasz ranking, w którym znajdziesz opinie klientów o bukmacherach
💛 Nasz bukmacher na WRC 2025: Fortuna
Rajdowe Mistrzostwa Świata wchodzą w rok 2025 z zupełnie nową energią, odświeżonymi składami zespołów i – co najważniejsze – bez napędu hybrydowego, który dotąd kształtował techniczne oblicze rajdów najwyższej klasy. Przyjrzyjmy się zatem fabrycznym ekipom – M-Sport Ford, Toyota Gazoo Racing oraz Hyundai Motorsport – i zobaczmy, czego możemy się po nich spodziewać w sezonie 2025.
M-Sport Ford
Grégoire Munster w sezonie 2024 nie zachwycił. Reprezentant Luksemburga ukończył rywalizację na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej i nie stanął na podium żadnego rajdu. Mimo to pod koniec poprzedniej kampanii dwukrotnie meldował się w czołowej piątce, co daje pewne nadzieje, że w 2025 roku może dorzucić kolejne przyzwoite wyniki. Nikt jednak nie oczekuje od niego walki o najwyższe laury.
W miejsce Adriena Fourmaux dołączył do zespołu Josh McErlean. Do tej pory nie notował spektakularnych sukcesów w WRC2, ale w 2024 roku był o krok od zwycięstwa w Rajdzie Portugalii. Pełny program w WRC to dla Irlandczyka wielka szansa, ale też ogromne wyzwanie. Zdaniem wielu obserwatorów jego wyniki mogą być zbliżone do osiągnięć Munstera z zeszłego sezonu. Jeśli jednak zdoła ustabilizować formę, ma szansę pozytywnie zaskoczyć, zwłaszcza w rundach, które dobrze już zna.
Wydaje się, że dla M-Sportu walka o czołowe lokaty w klasyfikacji konstruktorów będzie bardzo trudna. Obaj kierowcy są stosunkowo niedoświadczeni w kontekście rywalizacji w absolutnej elicie. Jeśli jednak każdy z nich zdoła regularnie zdobywać punkty, M-Sport Ford wciąż ma szansę na przyzwoity dorobek. Pojedyncze rezultaty w TOP5 czy kilka wygranych odcinków specjalnych mogą być realnym celem tego zespołu na ten sezon.
Toyota Gazoo Racing
Dwukrotny mistrz świata, Kalle Rovanperä, po rocznej przerwie wraca na pełny etat w Toyocie. W 2025 roku Fin jest zdecydowanym faworytem do tytułu. Jego tempo i konsekwencja w poprzednich zmaganiach – nawet jeśli nie brał udziału we wszystkich rundach – pokazały, że to on wyznacza standardy jazdy. Niektórzy widzą w nim dominatora, który może wygrać nawet 9 z 14 rajdów. Jeśli nie pojawią się niespodziewane problemy z niezawodnością auta lub kontuzje, wszystko wskazuje na to, że Rovanperä będzie głównym kandydatem do mistrzostwa.
Po rozczarowującym sezonie 2024 Elfyn Evans ponownie spróbuje udowodnić swoją wartość w zespole. Reprezentant Wielkiej Brytanii ma potencjał, by wygrywać rajdy, lecz musi ustabilizować formę. Jeśli wcześnie trafi z ustawieniami auta, może powalczyć o podium w klasyfikacji kierowców i stanąć na najwyższym stopniu podium w co najmniej jednej rundzie.
Takamoto Katsuta w 2024 roku zanotował tylko jedno podium i punktował w zaledwie siedmiu z trzynastu rajdów. Toyota dała mu jednak kolejną szansę, licząc że wejdzie na wyższy poziom. Pojawiają się głosy, że teraz będzie znajdował się pod znacznie mniejszą presją, co może go odblokować. Potencjał na regularną jazdę w czołówce ma, ale by utrzymać miejsce w ekipie fabrycznej, Japończyk potrzebuje wyraźnej poprawy – kilka finiszów w TOP5 i ewentualnie jeden triumf to recepta na poprawę jego sytuacji.
Francuski mistrz Sébastien Ogier raz jeszcze zdecydował się na niepełny program, choć w 2024 roku wystąpił w prawie wszystkich rundach. Toyota nie potrzebuje go w walce o tytuł kierowców, ale Francuz stanowi znakomitą asekurację i wsparcie w rywalizacji o mistrzostwo konstruktorów. Można śmiało zakładać, że tam, gdzie się pojawi, będzie w grze o zwycięstwo. Kilka rajdów zapewne wygra lub przynajmniej stanie w nich na podium, co może okazać się kluczowe w rywalizacji z Hyundaiem.
Tzw. czarnym koniem nadchodzącego sezonu może być Sami Pajari. W 2024 roku wystartował w trzech rajdach najwyższej kategorii, a forma jaką prezentował napawa optymizmem. Szczególnie warto go obserwować podczas Rajdu Szwecji i Rajdu Finlandii, gdzie warunki sprzyjają jego stylowi jazdy. Jeśli Fin utrzyma tempo z końcówki sezonu 2024, może stanąć na podium nawet dwukrotnie.
Wiele wskazuje na to, że Toyota znów będzie niezwykle mocna. Powrót Rovanpery na pełen etat, doświadczony Ogier w wybranych rundach i solidne wsparcie Evansa czynią z japońskiego zespołu faworyta do tytułu producentów. Tylko własne błędy lub niespodziewana forma rywali mogą przeszkodzić Toyocie w zdobyciu podwójnej korony.
Hyundai Motorsport
Aktualny mistrz świata, Thierry Neuville, w 2024 roku imponował regularnością, ale korzystał też na nieobecności pełnoetatowej Kalle Rovanpery. Teraz będzie bronił tytułu, lecz czeka go trudne zadanie, zwłaszcza że Fin wrócił do pełnego wymiaru startów. Belg z pewnością może liczyć na zwycięstwa i kolejne podia, ale jeżeli marzy o utrzymaniu mistrzowskiej korony, musi wykrzesać z siebie jeszcze więcej szybkości.
Trzeci kierowca sezonu 2024, Ott Tänak, zdawał się mieć pecha w decydujących momentach. Gdy był bezbłędny, notował genialne wyniki. Gdy jednak pojawiały się problemy, często kończyło się to wykluczeniem z walki o czołowe lokaty. Jeśli Estończyk poprawi regularność, może być najgroźniejszym rywalem Rovanpery. Szybkość i doświadczenie ma na pewno. Potrzebuje tylko ciut więcej szczęścia i stabilizacji, by walczyć o drugi w karierze tytuł mistrza świata.
Sensacyjne przejście Adriena Fourmaux z M-Sportu do Hyundaia to jedna z ciekawszych zmian przed sezonem 2025. W ubiegłym roku Francuz zaliczył kilka miejsc na podium w barwach brytyjskiej ekipy, co przyciągnęło uwagę dwóch gigantów: Hyundaia i Toyoty. Ostatecznie trafił do ekipy z Alzenau, gdzie liczą na jego szybkie przystosowanie do i20 Rally1. Jeśli wszystko zagra, Fourmaux może śmiało stawać na podium, a nawet sięgnąć po pierwsze zwycięstwo w karierze.
Hyundai wciąż jest głodny tytułu mistrza świata konstruktorów, którego nie zdobył w 2024 roku. Atutem tej stajni jest solidny skład z dwoma mistrzami świata – Neuville’em i Tänakiem – oraz ambitnym Fourmaux. Jednak klucz do sukcesu będzie tkwić w równomiernym punktowaniu całej trójki i unikaniu awarii czy wypadków. Jeżeli Hyundai zamierza realnie zagrozić Toyocie, wszyscy kierowcy muszą być maksymalnie skoncentrowani przez cały sezon.
Kto faworytem WRC 2025?
W walce o tytuł rajdowego mistrza świata 2025 na pierwszy plan wysuwają się dwie postacie – Kalle Rovanperä oraz Ott Tänak. Rovanperä, jako dwukrotny czempion i najszybszy zawodnik w stawce, będzie chciał błyskawicznie wrócić na tron. Tänak udowadniał w przeszłości, że gdy nie doskwierają mu problemy techniczne ani błędy, jest w stanie wygrywać z najlepszymi. Thierry Neuville może ponownie walczyć o najwyższe lokaty, bazując na swej konsekwencji, ale jeśli nie wypracuje większego marginesu prędkości, utrzymanie tytułu będzie niezwykle trudne. W cieniu faworytów czai się Sébastien Ogier, który nawet przy ograniczonym programie startów potrafi mieszać w stawce i krzyżować plany rywalom.
W klasyfikacji zespołów na papierze największe szanse ma Toyota, dysponująca szerokim i bardzo mocnym składem. Hyundai może jednak pójść za ciosem – mają dwóch mistrzów świata i perspektywicznego Fourmaux, który udowodnił w poprzednim sezonie, że stać go na wiele. M-Sport Ford będzie chciał przede wszystkim wykorzystać nieprzewidywalność rajdów, aby solidnie punktować i skupić się na rozwoju młodych talentów.
Sezon 2025 zapowiada się ekscytująco. Powrót Rovanpery na pełen etat, ambitne plany Hyundaia i wielki znak zapytania przy formie Elfyna Evansa oraz Takamoto Katsuty sprawiają, że emocji na pewno nie zabraknie. Jedno jest pewne: przed nami pasjonujący rok w WRC. Czas więc zapiąć pasy i przygotować się na widowiskową jazdę z najlepszymi kierowcami rajdowymi globu.
Kto wygra Rajdowe Mistrzostwa Świata 2025? Kursy bukmacherskie*:
Typ | Kurs |
---|---|
Kalle Rovanperä | 1.70 |
Ott Tänak | 6.00 |
Thierry Neuville | 7.00 |
Elfyn Evans | 7.00 |
Sébastien Ogier | 30.00 |
Adrien Fourmaux | 50.00 |
Takamoto Katsuta | 75.00 |
Josh McErlean | 200.00 |
Grégoire Munster | 300.00 |
Sami Pajari | 500.00 |
*Stan kursów z dnia: 21.01.2025
Nie masz konta w Fortunie? Sprawdź, jak odebrać bonusy dla nowych
Główny element bonusu powitalnego w Fortunie to zakład bez ryzyka na kwotę do 100 zł. Bonus nie wymaga obrotu. Porażka = zwrot postawionej kwoty na konto gracza z możliwością natychmiastowej wypłaty.
Oprócz tego po rejestracji przy użyciu kodu „WiecejPLN” można otrzymać kilka freebetów: 20 zł za pełną rejestrację, 10 zł za pierwszy depozyt, 10 zł za dołączenie do serwera Discord i 5 zł za udostępnienie kuponu w Strefie Typera. Dostępnych jest też 6 dni bonusów na łączną kwotę 200 zł.
Cashback do 100 PLN
- Dokonujesz rejestracji.
- Natychmiast otrzymujesz zakład bez ryzyka do 100 zł.
- Zakład bez ryzyka należy postawić w ciągu 24h.
- Porażka = zwrot postawionej kwoty na konto gracza z możliwością natychmiastowej wypłaty.
Freebet bez depozytu: 20 PLN
- Dokonujesz pełnej rejestracji.
- Otrzymujesz freebet o wartości 20 zł w punktach FKP.
Freebet do depozytu: 10 PLN
- Dokonujesz rejestracji z kodem „WiecejPLN”.
- Wpłacasz pierwszy depozyt.
- Otrzymujesz freebet o wartości 10 zł w punktach FKP.
Freebet za dołączenie do Discorda: 10 PLN
- Dokonujesz pełnej rejestracji i dołączasz do grupy bukmachera Fortuna na serwerze Discord.
- Podajesz swój login z Fortuny na kanale #podaj-swoj-login z uwzględnieniem wielkości liter.
- W ciągu 72h otrzymujesz freebet o wartości 10 zł w punktach FKP.
Freebet za udostępnienie kuponu: 5 PLN
- Stawiasz dowolny kupon z oferty przedmeczowej.
- Kupon ten udostępniasz po raz pierwszy w Strefie Kuponów.
- Otrzymujesz freebet o wartości 5 zł w punktach FKP.
6 dni bonusów – łącznie 200 PLN
- Dokonujesz rejestracji i po spełnieniu warunków określonych w regulaminie od drugiego dnia posiadania konta otrzymujesz otrzymujesz bonusy.
- Dzień pierwszy – freebet 30 zł za postawienie kuponu w aplikacji.
- Dzień drugi – freebet 50 zł za wygrany kupon.
- Dzień trzeci – freebet 30 zł za przegrany kupon live.
- Dzień czwarty – freebet 30 zł za postawienie kuponu stworzonego przez Betbuilder.
- Dzień piąty – freebet 30 zł za przegrany kupon z jednym błędem.
- Dzień szósty – freebet 30 zł bez żadnych dodatkowych wymogów.
Kod do rejestracji na stronie efortuna.pl: WiecejPLN.
Przy pomocy poniższego kalkulatora obliczysz kwotę na obstawianie sportu, jaka będzie do twojej dyspozycji po dokonaniu pierwszej wpłaty do tego bukmachera.
Przeczytaj również: Zakłady bukmacherskie na żużel. Co i jak obstawiać?
Gdzie oglądać WRC 2025?
Zmagania WRC 2025 można oglądać w polskiej telewizji na kanale Motowizja. Pełna transmisja na żywo z każdej odsłony Rajdowych Mistrzostw Świata 2025 będzie dostępna na platformie streamingowej Rally.TV. Obszerne, darmowe materiały ze wszystkich rajdów w sezonie 2025 znajdziesz np. na oficjalnym kanale WRC na YouTube.
Foto: depositphotos.com