Siódmy weekend wyścigowy sezonu 2023 Formuły 1 odbędzie się na Półwyspie Iberyjskim. Rywalizacja o Grand Prix Hiszpanii będzie się toczyć na słynnym torze Barcelona-Catalunya. Zmagania zaliczane do mistrzostw świata F1 goszczą tam nieprzerwanie od 1991 roku i nie storpedowała ich nawet pandemia COVID-19.
Co znajdziesz w artykule?
🇪🇸 Harmonogram Grand Prix Hiszpanii 2023
2 czerwca (piątek):
- 1. sesja treningowa, godz. 13:30-14:30;
- 2. sesja treningowa, godz. 17:00-18:00.
3 czerwca (sobota):
- 3. sesja treningowa, godz. 12:30-13:30;
- Kwalifikacje, godz. 16:00-17:00.
4 czerwca (niedziela):
- Wyścig, godz. 15:00.
Przeczytaj również: Jak obstawiać Formułę 1? Poradnik typera F1
Circuit de Barcelona-Catalunya – charakterystyka
Circuit de Barcelona-Catalunya jest torem o różnorodnej charakterystyce. Posiada różne rodzaje zakrętów oraz znaczne różnice w poziomach terenu. Główna prosta ma nieco ponad kilometr długości, podczas gdy pozostała część toru jest bardzo kręta. Pierwsze dwa sektory składają się głównie z szybkich zakrętów, natomiast trzeci sektor zawiera zakręty wolniejsze lub szybkie, w zależności od wybranej konfiguracji. Jest to doskonały obiekt do testowania nowych samochodów, jednak niekoniecznie sprzyja wyścigom Formuły 1. Wymaga bolidu o wysokiej przyczepności aerodynamicznej i mechanicznej. Zarządzanie oponami jest kluczowe, ponieważ szybkie zakręty znacznie obciążają ogumienie. Dlatego dostawcy opon zazwyczaj wybierają najtwardsze mieszanki.
Obiekt ten ma wiele różnych konfiguracji. Główna, nazywana „Grand Prix Circuit”, była kilkukrotnie zmieniana od 1991 roku. Przed wyścigiem Formuły 1 w 2007 roku wprowadzono znaczną modyfikację, która zmieniła charakter toru poprzez zastąpienie bardzo szybkiego zakrętu wolną szykaną w ostatnim sektorze. Ta zmiana miała na celu zwiększenie możliwości wyprzedzania, lecz zabieg okazał się nie do końca udany. Przed sezonem 2021 przeprowadzono dalsze zmiany, w tym modyfikację zakrętu numer dziesięć, który jest teraz szybszy i bardziej zbliżony do pierwotnej wersji z 2004 roku. W 2022 roku zmodernizowano również padok oraz kilka stref bezpieczeństwa. W 2023 roku podjęto decyzję o usunięciu szykany w ostatnim sektorze i przywróceniu szybkiego zakrętu, który był używany w Formule 1 do 2006 roku. W związku z tym strefa bezpieczeństwa przy pierwszym zakręcie została powiększona. Ostatnia wymiana nawierzchni na całej długości toru miała miejsce w 2018 roku.
Circuit de Barcelona-Catalunya jest jednym z najbardziej popularnych torów na świecie i regularnie odbywają się na nim wyścigi różnych serii samochodowych i motocyklowych oraz testy. Jest obecny w kalendarzach większości europejskich serii wyścigowych. Organizacja zmagań Formuły 1 jest wspierana finansowo przez rząd Katalonii. Tor jest dobrze znany wszystkim kierowcom i zespołom królowej motorsportu, ponieważ najczęściej odbywają się na nim testy. Ze względu na zróżnicowaną charakterystykę toru, jest on idealnym miejscem do kompleksowego testowania samochodów. W świecie Formuły 1 mówi się, że samochód, który jest szybki na tym torze, radzi sobie dobrze na wszystkich innych obiektach w kalendarzu. Jednak tor nieopodal Barcelony ma pewne wady i nie zawsze sprzyja emocjonującym wyścigom F1. Zazwyczaj jest mało bezpośredniej walki i wyprzedzania. Aż 90% spośród 30 gonitw Formuły 1 rozegranych w latach 1991-2020 zostało wygranych przez kierowców startujących z pierwszego rzędu. Przed wprowadzeniem systemu DRS wyścigi często były jednostajne, z nielicznymi wyprzedzeniami. Ze względu na długi dojazd do pierwszego zakrętu na starcie, często to właśnie tam dochodzi do wielu zmian pozycji.
Dzięki zmianie konfiguracji ostatniego sektora istnieje szansa na bardziej emocjonujący wyścig w 2023 roku. Po usunięciu szykany tor składał się będzie głównie z szybkich zakrętów i prostych, co ułatwi dobór ustawień samochodów. Obciążenie opon na przedniej osi wzrośnie, co z kolei wpłynie na ich degradację. Bez szykany kierowcy będą wychodzić na główną prostą z większą prędkością, co oznacza, że szybciej odczują efekt jazdy w strudze powietrza po otwarciu systemu DRS. A to powinno ułatwić wyprzedzanie.
Tor w miejscowości Montmeló jest wymagający dla samochodów i opon. Pirelli zazwyczaj dostarcza najtwardsze dostępne mieszanki. Różnorodne strategie stanowią czynnik, który sprawia, że wyścigi są mniej przewidywalne. Zawodnicy są w stanie przejechać cały dystans, zmieniając opony tylko raz, ale wymaga to perfekcyjnego zarządzania ogumieniem. Natomiast dwa pit-stopy z wykorzystaniem bardziej miękkiej mieszanki w teorii pozwalają na szybszą jazdę. Strategia zależy od indywidualnych ustawień samochodu oraz pozycji na torze.
Podczas zmagań na Circuit de Barcelona-Catalunya istnieje duże ryzyko wyjechania na tor samochodu bezpieczeństwa. Na podstawie danych z ostatnich pięciu wyścigów prawdopodobieństwo wyjazdu samochodu bezpieczeństwa wynosi około 60%. Incydenty najczęściej mają miejsce na początku wyścigu, ze względu na konfigurację pierwszych zakrętów sprzyjającą kolizjom. Jednak w miarę upływu wyścigu, szanse na pojawienie się samochodu bezpieczeństwa maleją.
Tradycyjnie wyścigi na torze Circuit de Barcelona-Catalunya odbywały się w maju, ale od roku 2023 zostały przeniesione na czerwiec. W tym okresie w Katalonii panują już wysokie temperatury, a szanse na opady deszczu są bardzo niskie. Ważnym czynnikiem wpływającym na wyścigi na tym torze jest również wiatr, który zmienia kierunek w zależności od pory dnia. Jest to dodatkowy czynnik, który wpływa na zachowanie samochodów na torze i wymaga uwagi i dostosowania ze strony kierowców.
Mimo że Circuit de Barcelona-Catalunya może nie być idealnym torem dla emocjonujących wyścigów Formuły 1, jego zróżnicowana charakterystyka i możliwość testowania samochodów czynią go ważnym miejscem dla kierowców i zespołów. Dzięki wprowadzonym zmianom w konfiguracji toru w 2023 roku, istnieje nadzieja na bardziej pasjonujące i dynamiczne wyścigi na tej słynnej katalońskiej trasie.
📊 GP Hiszpanii – statystyki
W najbliższej odsłonie Grand Prix Hiszpanii weźmie udział trzech kierowców, którzy w przeszłości triumfowali w tej gonitwie. To Fernando Alonso (2006, 2013), Lewis Hamilton (2014, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021) i Max Verstappen (2016, 2022). W zeszłym roku obok Verstappena (Red Bull) na podium zmagań na torze Barcelona-Catalunya stanęli Sergio Pérez (Red Bull) i George Russell (Mercedes).
Zwycięzcy Grand Prix Hiszpanii – 3 ostatnie edycje:
Sezon | 1. miejsce | 2. miejsce | 3. miejsce |
---|---|---|---|
2022 | 🇳🇱 M. Verstappen (Red Bull) | 🇲🇽 S. Pérez (Red Bull) | 🇩🇪 G. Russell (Mercedes) |
2021 | 🇬🇧 L. Hamilton (Mercedes) | 🇳🇱 M. Verstappen (Red Bull) | 🇫🇮 V. Bottas (Mercedes) |
2020 | 🇬🇧 L. Hamilton (Mercedes) | 🇳🇱 M. Verstappen (Red Bull) | 🇫🇮 V. Bottas (Mercedes) |
🏆 Klasyfikacja kierowców
Wyświetl ten post na Instagramie
🏆 Klasyfikacja konstruktorów
Wyświetl ten post na Instagramie
✅ Gdzie obstawiać F1? Typy na GP Hiszpanii 2023
Zakłady na Formułę 1 znajdziesz u niemal wszystkich legalnych bukmacherów w Polsce. Jesteś ciekaw plusów i minusów każdego z nich? Sprawdź nasz ranking bukmacherów, wzbogacony o opisy poszczególnych operatorów i opinie klientów. Opracowaliśmy również narzędzie, które w 30 sekund pomaga wybrać buka na start i zebraliśmy najlepsze bonusy powitalne.
💚 Nasz bukmacher na GP Hiszpanii 2023: BETFAN
Max Verstappen (Red Bull) do gonitwy o Grand Prix Monako 2023 wystartował z pole position i do mety dojechał na pierwszej lokacie. Holender tym samym umocnił się na prowadzeniu w klasyfikacji przejściowej mistrzostw świata Formuły 1. Z tego powodu czempion z dwóch poprzednich sezonów z kursem 1.40 otwiera listę faworytów bukmachera BETFAN do triumfu w następnym wyścigu, czyli Grand Prix Hiszpanii 2023. Inni pretendenci do zwycięstwa na torze Barcelona-Catalunya to: Sergio Pérez (4.75), Fernando Alonso (12.00), Charles Leclerc (23.00), Lewis Hamilton (25.00), George Russell (26.00) i Carlos Sainz (30.00).
U bukmachera BETFAN dostępny jest bonus na start, dzięki któremu możesz zgarnąć dodatkowe 300 zł na obstawianie meczów. W jaki sposób go odebrać? Zarejestruj się z kodem „WiecejPLN” i zasil konto gracza kwotą min. 50 zł, a otrzymasz bonus 200% od tej wpłaty. Maksymalna kwota bonusu dla nowych klientów wynosi 300 zł.
Kod do rejestracji na stronie betfan.pl: WiecejPLN.
Dzięki poniższemu kalkulatorowi obliczysz kwotę na zakłady bukmacherskie online, jaką będziesz dysponować po pierwszym zasileniu konta gracza u tego buka.
Kto wygra Grand Prix Hiszpanii 2023? Kursy bukmacherskie*:
Kierowca | Zespół | Kurs |
---|---|---|
🇳🇱 Max Verstappen | 🇦🇹 Red Bull | 1.40 |
🇲🇽 Sergio Pérez | 🇦🇹 Red Bull | 4.75 |
🇪🇸 Fernando Alonso | 🇬🇧 Aston Martin | 12.00 |
🇲🇨 Charles Leclerc | 🇮🇹 Ferrari | 23.00 |
🇬🇧 Lewis Hamilton | 🇩🇪 Mercedes | 25.00 |
🇬🇧 George Russell | 🇩🇪 Mercedes | 26.00 |
🇪🇸 Carlos Sainz jr | 🇮🇹 Ferrari | 30.00 |
🇨🇦 Lance Stroll | 🇬🇧 Aston Martin | 80.00 |
🇫🇷 Esteban Ocon | 🇫🇷 Alpine | 250.00 |
🇬🇧 Lando Norris | 🇬🇧 McLaren | 250.00 |
🇫🇷 Pierre Gasly | 🇫🇷 Alpine | 250.00 |
🇦🇺 Oscar Piastri | 🇬🇧 McLaren | 1000.00 |
🇫🇮 Valtteri Bottas | 🇨🇭 Alfa Romeo | 2000.00 |
🇯🇵 Yuki Tsunoda | 🇮🇹 AlphaTauri | 2000.00 |
🇩🇪 Nico Hülkenberg | 🇺🇸 Haas | 2000.00 |
🇩🇰 Kevin Magnussen | 🇺🇸 Haas | 2000.00 |
🇹🇭 Alexander Albon | 🇬🇧 Williams | 2000.00 |
🇨🇳 Guanyu Zhou | 🇨🇭 Alfa Romeo | 2500.00 |
🇳🇱 Nyck de Vries | 🇮🇹 AlphaTauri | 3000.00 |
🇺🇸 Logan Sargeant | 🇬🇧 Williams | 3000.00 |
*Stan kursów z dnia: 01.06.2023
Przeczytaj również: XTB KSW Colosseum 2 na PGE Narodowym. Zapowiedź gali, karta walk, kursy bukmacherskie i transmisja na żywo (03.06.2023)
📺 Gdzie oglądać F1?
Transmisje live z weekendów Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2023 z polskim komentarzem można oglądać tylko na platformie Viaplay. Stream online oferuje też np. F1 TV Pro, dostępna przez internet za opłatą i bez polskiego komentarza.
Foto: shutterstock.com